Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-04, 15:57
Medlem
Jag tycker jag har lite kallt i lägenheten och funderar på olika sätt att utnyttja elementet bättre. Efter lite googlande hittade jag olika elementfläktar som man monterar på elementet för att leda ut värmen ur elementet effektivare. Dock tyckte jag att priserna på 1000kr och uppåt var lite i överkant för ett par 12v fläktar. Sen är det ju kul att pyssla ihop något själv också.

Jag tänkte att det enklaste är antagligen att gå till någon datorbutik och köpa ett par fläktar. Jag har dock inte lyckats hitta något bra alternativ till strömförsörjning. Klart man kan ta ett nätaggregat, men jag vill ha något mer slimmat och gärna något med rätt kontakt så jag slipper skarva sladdarna. Jag funderar på om det kanske finns någon transformator till LED spottar som går att använda?

Sen funderar jag på hur jag fäster fläktarna bäst. Något tips? Om jag får tag i tunna 60mm fläktar så kan jag antagligen klämma in dom mellan elementet. Men en vanlig 80mm fläkt som jag hade hemma gick inte.

Vad tror ni, hur gör jag bäst?
Citera
2016-01-04, 17:29
Medlem
sommarlovs avatar
Dom där små fläktarna gör ingen skillnad.
Ta en vanlig bordsfläkt istället, som du säkert redan har!
Citera
2016-01-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dom där små fläktarna gör ingen skillnad.
Ta en vanlig bordsfläkt istället, som du säkert redan har!

Fast om du tittar på de systemen som säljs så är det just såna fläktar och om man läser folks omdömen så fungerar det mycket bra. Sen har jag ingen bordsfläkt heller.
Citera
2016-01-04, 23:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Än en gång minns jag rätt fast det snart är två år sedan vi diskuterade detta här: (FB) Strömkälla för datorfläktar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in