2016-01-04, 13:27
Avstängd
Har en keeshond på 2 år som tappat en hel del underpäls samt fått eksem över hela kroppen, han har börjat halta samt tugga bort päls på sitt vänster framben samt tass (mest frambenet). För ett tag sedan hade han problem med magen så han fick börja med kortison, han har varit utan kortison helt nu i cirka 6 dagar, jag vet inte om det har något sammanhang men jag försöker lugna nerverna lite innan jag får kontakt med veterinären.

Någon som känner igen symptomen?
Citera
2016-01-04, 13:44
Medlem
Vilket foder får han? Prova att byt till s.k. färskfoder. (Rått kött)Det har hjälpt många eksemhundar.
Citera
2016-01-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Har en keeshond på 2 år som tappat en hel del underpäls samt fått eksem över hela kroppen, han har börjat halta samt tugga bort päls på sitt vänster framben samt tass (mest frambenet). För ett tag sedan hade han problem med magen så han fick börja med kortison, han har varit utan kortison helt nu i cirka 6 dagar, jag vet inte om det har något sammanhang men jag försöker lugna nerverna lite innan jag får kontakt med veterinären.

Min hund hade samma problm, bytte foder plus att han fick kortisonsput mot kliandet, han ser bra ut idag! Köp inte hundfoder i en matbutik för människor, det är oftast inte speciellt bra!
Citera
2016-01-04, 14:14
Medlem
Låter som en foderallergi.
En av mina jyckar får liknande symptom av de flesta foder som innehåller bla fisk.
Ett bra foder du kan testa för vettigt pris finns på många ica butiker, tror det är ett doggy foder (grön säck och tillverkare är Lantmännen) och kostar ca en trehundring.
Vet att fler gått över till det fodret med gott resultat. Det fodret ska även finnas på mindre förpackningar, värt att testa.
Citera
2016-01-04, 17:49
Medlem
Kan vara foderallergi men det kan lika bra vara att kortisonet ställer till det .
Kontakta veterinären ganska snart för kläda har en tendens öka om man inte löser problemet rätt fort.

Att köpa dyrt allergifoder är ofta rätt onödigt det är bättre BARFa naturligare foder finns inte.

Läs i om biverkningar på pappret som är med medicinen eller på fas
Citera
2016-01-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobs
Vilket foder får han? Prova att byt till s.k. färskfoder. (Rått kött)Det har hjälpt många eksemhundar.

Håller med om det här rådet. http://www.klassfoder.se/ Är det bästa jag gett mina hundar. De lägger på sig bra, blir jättefina i pälsen och de älskar maten.

Men först av allt så borde du ta dig till veterinären för om hunden tuggar bort pälsen så måste det ju klia något överjävligt.
Citera
2016-01-04, 18:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kortisonet har nog hållit eksemet borta. Nu när hunden slutat med det blommar det upp.

Att gå på kortison en längre tid är inte bra , det har många långtidsbiverkningar och man måste smyga ut doseringen eftersom kroppens egen produktion stannar av. Det borde du fått information om.

Tror inte lösningen är att sätta in kortison på nytt, utan leta efter grundproblemet.

Nu är jag kattmänniska, men kan intyga att barf är det renaste och mest naturliga man kan ge. Kostomläggning hjälper ofta katter som har diverse problem.

Veterinärer har oftast dåliga kunskaper om kattmat och får sin utbildning av företag som tillverkar torrfoder. De brukar vilja sälja sin egen mat och inte rekommendera övergång till barf. Man får själv söka info på nätet eller via djungeltrumma. Gissar detsamma gäller hundmat.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2016-01-04 kl. 18:50.
Citera
2016-01-04, 19:18
Avstängd
Han åt under en ganska lång tid anallergenic foder och just nu äter han hypoallergenic. Jag är inte säker ifall klådan började när vi bytte foder (han har ätit detta i ca 6 dagar) eftersom han har så mycket päls är det svårt att se. Han ska till veterinären imorgon bitti.
Citera
2016-01-04, 19:27
Medlem
Citat:
Han åt under en ganska lång tid anallergenic foder och just nu äter han hypoallergenic. Jag är inte säker ifall klådan började när vi bytte foder (han har ätit detta i ca 6 dagar) eftersom han har så mycket päls är det svårt att se. Han ska till veterinären imorgon bitti.

Googla Barf, tex. Mush för hund och lämpligen den varianten utan fisk då fisk kan vara en allergen.
Citera
2016-01-04, 19:28
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:

Jag föreslår att du penslar hunden med grönt té. Detta fungerar läkande och lindrande. För bättre effekt, beroende på hur långhårig hunden är, så kan du raka av håret på hunden innan. Pensla två gånger dagligen, morgon och kväll. Du bör se en förändring till det bättre redan efter en vecka.
Citera
2016-01-04, 19:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Googla Barf, tex. Mush för hund och lämpligen den varianten utan fisk då fisk kan vara en allergen.

Finns så många olika märken, någon speciell du rekommenderar?
Citera
2016-01-04, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren
Jag föreslår att du penslar hunden med grönt té. Detta fungerar läkande och lindrande. För bättre effekt, beroende på hur långhårig hunden är, så kan du raka av håret på hunden innan. Pensla två gånger dagligen, morgon och kväll. Du bör se en förändring till det bättre redan efter en vecka.

Tack för tipset får höra vad veterinären säger imorgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in