• 1
  • 2
2016-01-05, 11:31
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thella82
Det är ju ändå Flashback så känns ok med formuleringar som att "komma undan" tycker jag. Menar väl inte riktigt så egentligen, men tråkigt att de skickar räkningen 3 år senare. Även om jag såklart vet att jag borde gjort något själv. Jag struntade lite i det eftersom jag räknade med att det bara handlade om ett par hundra i månaden, men det var snarare 600/mån. Den fasta avgiften är 4300 per år. Eftersom ingen vattenmätare varit inkopplad får jag betala enl schablon som är högt tilltagen. Dock har jag förbrukat en hel del vatten i realiteten också, eftersom jag anlagt gräsmatta och 50 meter häck.
Ja vad fan, ordvalet är väl inget att hänga upp sig på
Fick du nån förklaring till att du inte fått nån räkning?

Jag minns själv när jag var ung och fattig och fick en elräkning en månad som fick min ekonomi ur spel ett par månader. Jag visste inte att dom stämde av elen nån gång per år och då fakturerade den verkliga kostnaden. Lite surt men jag lärde mig att så kan det vara.
Citera
2016-01-05, 14:49
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thella82
Det är ju ändå Flashback så känns ok med formuleringar som att "komma undan" tycker jag. Menar väl inte riktigt så egentligen, men tråkigt att de skickar räkningen 3 år senare. Även om jag såklart vet att jag borde gjort något själv. Jag struntade lite i det eftersom jag räknade med att det bara handlade om ett par hundra i månaden, men det var snarare 600/mån. Den fasta avgiften är 4300 per år. Eftersom ingen vattenmätare varit inkopplad får jag betala enl schablon som är högt tilltagen. Dock har jag förbrukat en hel del vatten i realiteten också, eftersom jag anlagt gräsmatta och 50 meter häck.

Ja, det är tråkigt att det kommer så pass långt efter, men man har fortfarande skyldighet som konsument att betala för sin förbrukning. Lätt hänt att sådant där bara ligger och tickar på, när man vet i bakhuvudet att man borde agerat för länge sen, men aldrig fått tummen ur. Du får helt enkelt se det som lite av en dyr läxa, även om det suger. No free lunches och allt det där.

Men bra för framtiden också att känna till hur det kan skena iväg, om någonting skulle stå och läcka över tid t ex ackumuleras snabbt kostnaderna. Många villaägare som inte tänker på det, eller bara resonerar "äh det är ju vatten, hur dyrt kan det vara" och sen får en rejäl kalldusch i räkningen. Finns ju lite skräckexempel på människor som haft en rinnande toalett under några år och sen öppnat kuvertet med fasa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in