• 1
  • 2
2016-01-06, 10:50
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Med den långsiktigheten, förutsatt att du inte rör pengarna och kontinuerligt månadssparar, skulle jag satsa på stabila Large Cap-bolag med bra utdelning (som du sedan återinvesterar varje vår). Varför inte investmentbolag så får du spridning på köpet?

Välj 8-10 olika aktier och månadsspara sedan kontinuerligt i dessa. Sprid riskerna. 10 år är en bra horisont. Jag skulle kryddat portföljen med en halvrysare, typ Victoria Park. Olja kanske är läge att köpa nu, om du tål se röda siffror 1-2 år frammåt?

Man kan köpa avanza zero i ett månadssparande för large cap. Då får man de bästa bolagen automatiskt.

Fjutta i aktier blir för dyrt om man inte går in med större summor.
Citera
2016-01-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan köpa avanza zero i ett månadssparande för large cap. Då får man de bästa bolagen automatiskt.

Fjutta i aktier blir för dyrt om man inte går in med större summor.

Det är sant, courtaget äter upp en del.

Däremot vill jag påstå att möjligheten till högre kursstegring och utdelning (?) är bättre med handplockade aktier. Iofs var det dumt av mig att skriva "Large Cap", det finns vettiga alternativ på Mid och Small också. Risken blir givetvis därefter, dock kan man välja strategi ifall man exempelvis är ute efter att bygga upp en utdelningsportfölj.

Lite OT kanske, men jag skulle avvakta lite med indexkramande nu under 2016. Köper man Avanza Zero, är det definitivt väl spridda köptillfällen som gäller, även om man vill gå in med en större summa. Jag skulle satsat på högutdelare och alltid ha en hög med likvider i beredskap när "reorna" kommer.
Citera
2016-01-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är sant, courtaget äter upp en del.

Däremot vill jag påstå att möjligheten till högre kursstegring och utdelning (?) är bättre med handplockade aktier. Iofs var det dumt av mig att skriva "Large Cap", det finns vettiga alternativ på Mid och Small också. Risken blir givetvis därefter, dock kan man välja strategi ifall man exempelvis är ute efter att bygga upp en utdelningsportfölj.

Lite OT kanske, men jag skulle avvakta lite med indexkramande nu under 2016. Köper man Avanza Zero, är det definitivt väl spridda köptillfällen som gäller, även om man vill gå in med en större summa. Jag skulle satsat på högutdelare och alltid ha en hög med likvider i beredskap när "reorna" kommer.
Så Avanza zero är för riskfyllt, men att köpa in sig tungt i enskilda aktier från samma börs är bra skit? Varför inte bara säga rakt ut vilken/vilka aktier du vet kommer överprestera? För som ett generellt råd som siktar på bra riskhantering är ditt råd tämligen uselt.

Jag håller dock med om att det kan vara bra att ligga delvis likvid.
Citera
2016-01-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Så Avanza zero är för riskfyllt, men att köpa in sig tungt i enskilda aktier från samma börs är bra skit? Varför inte bara säga rakt ut vilken/vilka aktier du vet kommer överprestera? För som ett generellt råd som siktar på bra riskhantering är ditt råd tämligen uselt.

Jag håller dock med om att det kan vara bra att ligga delvis likvid.

Beror ju på vad du vill ha - är du som jag och vill ha en bra utdelningsportfölj är kanske Avanza Zero inte det bästa alternativet.
Citera
2016-01-16, 20:48
Medlem
pinsam.tystnads avatar
Såvida du inte sitter på mer kunskap än marknaden i allmänhet så skulle jag i ditt läge fördela pengarna i några billiga indexfonder i etapper med någon månads mellanrum. Du får automatiskt en riskspridning, och slipper välja mellan att läsa in dig på företagens ekonomi eller köpa aktier som du egentligen inte har koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in