2016-01-03, 16:22
Medlem
Ehfraims avatar
Som rubriken (tyvärr) lyder så har jag tappat bort nyckeln till vår "andrabil", Renault Twingo från 1999.

Jag har två reservnycklar, som osannolikt nog inte fungerar. Den ena är hel, medan den andra saknar själva nyckeln (kan alltså enbart rent teoretiskt larma av/på).

Bytt batteri och kollat med voltmeter på batteriet, de (nycklarna) verkar vara kortslutna på något sätt? Batterierna blir urladdade snabbt.. Min kunskap här är begränsad.

Till saken: finns det någon möjlighet att koppla förbi larmet? Jag kommer ju in i bilen med enda reservnyckeln..

Om inte, vet någon vad en ny nyckel kan kosta av officiella verkstäder?
Citera
2016-01-03, 16:39
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsomIpolis
Vad som kortsluter dom och dra ur batteriet är ju inte lätt och svara på men plocka isär dom och tvätta alla detaljer med 5.56 med tops och trasa så gott du kommer åt överallt.

Kan även vara så att nycklarna legat så länge utan batteri så dom bara behöver läsas in igen på endel bilar kan man göra det själv genom att hålla in några knappar i bilen vrida nyckeln på ett visst sätt men det får du googla dig fram till, andra måste kodas om på verkstaden.

En ny nyckel tror jag ligger på 3-4000:-
Tack för svar!

Ska försöka tvätta delarna imorgon.

Det du säger om att de kan ha legat länge är intressant - De lär ha legat i minst tio år, orörda.. Var hittar man mer information kring att "läsa in"?!
Citera
2016-01-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Som rubriken (tyvärr) lyder så har jag tappat bort nyckeln till vår "andrabil", Renault Twingo från 1999.

Jag har två reservnycklar, som osannolikt nog inte fungerar. Den ena är hel, medan den andra saknar själva nyckeln (kan alltså enbart rent teoretiskt larma av/på).

Bytt batteri och kollat med voltmeter på batteriet, de (nycklarna) verkar vara kortslutna på något sätt? Batterierna blir urladdade snabbt.. Min kunskap här är begränsad.

Till saken: finns det någon möjlighet att koppla förbi larmet? Jag kommer ju in i bilen med enda reservnyckeln..

Om inte, vet någon vad en ny nyckel kan kosta av officiella verkstäder?

För några år sedan (4-5?) tog min lokala volvoverkstad 1200:- för en twingonyckel inkl. programering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in