Citat:
Helt korrekt.Men din tabell visar "Offer för dödligt våld i Sverige". Tinos tabell visar enligt hans facebook "Misstänkta för mord, misshandel med dödligt utgång eller mordförsök per år" vilket är en helt annan sak. Hans poäng är nog att förbättrad sjukvård med mera gör att det (potentiellt) dödliga våldet ökar även om man inte erkänner att de som faktiskt dör ökar förrän vi haft ytterligare ett antal år på raken med fler mord än den tidigare(?) normen ca 90 per år.
...
Det finns dock problem med att mäta anmälda brott då vi vet det här med anmälningsbenägenheten, som alltid kan hävdas (på vag grund) öka eller minska. Men dessutom tror jag det kan finnas dubbletter och sådant. Det vore intressantare att titta på antalet utredda brott, eller antalet personer dömda, eller något sådant för att se om trenden där är ökande också. Men att det skett nästan en fördubbling per capita av anmälda brott tycker jag talar ganska tydligt för en ökning av dödligt våld (även om våldet i vissa fall misslyckas med syfte).
...
Det finns dock problem med att mäta anmälda brott då vi vet det här med anmälningsbenägenheten, som alltid kan hävdas (på vag grund) öka eller minska. Men dessutom tror jag det kan finnas dubbletter och sådant. Det vore intressantare att titta på antalet utredda brott, eller antalet personer dömda, eller något sådant för att se om trenden där är ökande också. Men att det skett nästan en fördubbling per capita av anmälda brott tycker jag talar ganska tydligt för en ökning av dödligt våld (även om våldet i vissa fall misslyckas med syfte).
Just anmälda brott är dock lite vanskligt att gå efter. Titta på anmälda dråp/mord så ser du att de är typ 3-8 ggr fler än antalet faktiska dråp/mord. (När jag kollade så har jag för mig att vi var uppe i typ 380 anmälda dråp/mord men "bara" ca 100 döda under samma period). Antingen så är anmälda brott inom iaf vissa kategorier en dålig benchmark för utsatthet (särskilt mord och dråp då det inte är offret självt som anmäler).
Problemet med mord är att det går att omdefiniera vad som är dråp resp mord. Att gå efter döda kroppar pga annan människa är i mitt tycke det enda som inte kan putsas bort i statistiken.
Faktum kvarstår dock. Antalet personer som dödas av andra har fram till 2015 varit på väg ner, trots massinvandring och ökade klyftor.
Vad som stiger mest är dock dödsskjutningar. Där har vi en trend som är konstant stigande.