Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-03, 11:50
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Hej,

Bor i en nyköpt (3 månader) bostadsrätt. Huset från 30-talet. Enda sedan jag flyttade in har jag misstänkt något lurt med ventilationen. Har tyckt att luften stått still och haft en viss unken lukt här.
Är ingen expert på ventilation, men vad jag antar är att jag har självdrag. Kök och vardagsrum sitter ihop och där har jag ett friskluftsintag i "köksavdelningen" som när jag flyttade in var övermålat (?). Detta sitter precis under taket. Eftersom jag tyckte luften var dålig, knackade jag fram det för att se om detta löste problemet. Vilket det gjorde delvis.

I sovrummet har jag ett likadant friskluftsintag som också är övermålat. Dock har jag inte velat knacka fram pga att jag är rädd för att det kommer bli svinkallt i sovrummet.

I vardagsrum, kök och sovrum har jag även frånluftsgaller, testat detta med "hushållspappertricket" och det satt fast en stund iaf, så där suger det.

Nu till mitt problem; Nu när vintern kom till Skåne, så täppte jag igen friskluften i köket pga kylan. Nu känner jag dock drag runt golvlisterna, ett tjutande från ett litet hål i taket där ett vattenrör går, kondens på insida fönster och från och till får jag in lukt via golvlisterna som jag antar kommer från grannarna. Har jag ett kraftigt undertryck i lägenheten? Ska jag öppna upp friskluften igen? Kommer inte detta medföra Sibirien i lägenheten?

Temperaturen ligger på ca 21-22 grader i lägenheten och en RH på ca 35. Vilket är relativt normalt antar jag. Har pratat med lite grannar och de säger också att de har kallt, men känner inte igen ventilationsproblemet. Troligtvis ska styrelsen höja värmen lite.

Skulle verkligen uppskatta hjälp. Att det drar lite är inte så farligt kanske, det kan man ju alltid fixa genom att täta golvlisterna, men lukt och kondens känns ju inte lika hett. Min första BR också, så är lite extra nojig över detta.

Bifogar bilder:
1. Friskluftsintaget i köket.
http://imageshack.com/a/img905/4170/88O5px.jpg
2. Frånluftsgallret i vardagsrummet.
http://imageshack.com/a/img907/2011/D8bErb.jpg
3. Frånluften i badrummet.
http://imageshack.com/a/img911/9734/JClvms.jpg
Citera
2016-01-03, 12:48
Medlem
TeEsErs avatar
Om du har ett friskluftsintag igenmålat och ett stängt så har du antagligen undertryck då självdraget är som effektivast på vintern. Luften i lägenheten är varm och stiger lätt upp i frånluftsventilernas kalla kanaler. Har du då dålig tilluft får du undertryck och då dras luft in där den kan och det kan vara på märkliga ställen i en gammal otät byggnad.

Kondensen kan vara ett resultat av den dåliga luftväxlingen. Har sett samma sak många gånger när folk täpper igen tilluftsventilerna på vintern.

Prova att öppna tilluften. Blir det för kallt får du förklara problemet för föreningen. Det kommer ju kall luft ur tilluftsventilerna men luften är kall och bör "rinna" ner längs väggen och värmas upp på vägen.

Självdragsventilation är ingen optimal ventilation och det finns inte mycket man kan göra för att ändra det.

Ett tjuvtrick om man får undertryck är att sätta en möbeltass under luckan till brevinkastet så att det står öppet en millimeter eller två. Då kommer luft in den vägen. Det kan dock leda till sämre ljudisolering mot trapphuset.

/T
Citera
2016-01-03, 14:12
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om du har ett friskluftsintag igenmålat och ett stängt så har du antagligen undertryck då självdraget är som effektivast på vintern. Luften i lägenheten är varm och stiger lätt upp i frånluftsventilernas kalla kanaler. Har du då dålig tilluft får du undertryck och då dras luft in där den kan och det kan vara på märkliga ställen i en gammal otät byggnad.

Kondensen kan vara ett resultat av den dåliga luftväxlingen. Har sett samma sak många gånger när folk täpper igen tilluftsventilerna på vintern.

Prova att öppna tilluften. Blir det för kallt får du förklara problemet för föreningen. Det kommer ju kall luft ur tilluftsventilerna men luften är kall och bör "rinna" ner längs väggen och värmas upp på vägen.

Självdragsventilation är ingen optimal ventilation och det finns inte mycket man kan göra för att ändra det.

Ett tjuvtrick om man får undertryck är att sätta en möbeltass under luckan till brevinkastet så att det står öppet en millimeter eller två. Då kommer luft in den vägen. Det kan dock leda till sämre ljudisolering mot trapphuset.

/T

Okej, tack för input. Jag öppnade upp luckan litegrann och så får vi avvakta och se.
Citera
2016-01-03, 18:11
Medlem
OldFashioneds avatar
Tätar du golvlisterna så kommer luften in på annat håll. Bättre att låta luften ta sig in där det är tänkt och låta den värmas upp av radiatorerna, som det också är tänkt.
Citera
2016-01-03, 20:07
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Skulle frågat en granne med lika lägenhet hur de gör. Jag har haft en lägenhet där någon klåpare jävlats med ventilationen, vilket jag fick återställa. Det blev bättre och det blev mindre imma på rutorna. Det blev drägligt i alla fall, men självdrag har sina begränsningar.

Var inte rädd att öppna det andra hålet också, då blir draget jämnare och mindre drag i det andra intaget också eftersom det har fler vägar att gå. Sen justerar du det med talrik eller vad du nu har för inställningsmöjligheter. Finns inget får du förstås skaffa dig en justerbar ventil att sätta i hålet.

Jag skulle hellre frysa och ha bra luft än tvärt om. Då kan du dessutom klaga och få värmeproblemet åtgärdat, t.ex. genom att få ett bättre element. Har du dålig luft finns det inget föreningen kan göra och ingen bryr sig om att du sitter där och får mögel och sjukdomar.
Citera
2016-01-03, 21:30
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Tack för er input, ska kolla med min granne bredvid här i morgon.

Håller med om att jag hellre bor lite kallt än med dålig luft, och draget kan jag nog leva med. Men problemet är vindpustarna med dålig luft som kommer titt som tätt. Det känns inte lika kul.
Tycker ju att man borde kunna täta mellanrummet mellan golv och vägg utan att ventilationen ska få ett spel?

Bytte en spotlight i köket idag och när jag hade tagit ur spoten så kände man en markant luftblås från hålet. Detta borde väl också vara en indikation på att allt inte står rätt till?

Jag återkommer med update.
Citera
2016-01-03, 23:43
Medlem
Har du ingen ventil i badrummet?
Borde ju sitta frånluftsfläkt på vinden som suger luft, åtminstone från badrummet.
Citera
2016-01-04, 10:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSjukJaevel
Bytte en spotlight i köket idag och när jag hade tagit ur spoten så kände man en markant luftblås från hålet. Detta borde väl också vara en indikation på att allt inte står rätt till?

Det är en indikation på att du har ett undertryck. Öppna friskluftsventilerna.
Citera
2016-01-04, 17:32
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeissenEngel1
Borde ju sitta frånluftsfläkt på vinden som suger luft, åtminstone från badrummet.
Nej, många äldre hus har ventilation som bygger på enbart självdrag och då har man inga fläktar.

/T
Citera
2016-01-04, 18:00
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Nej, många äldre hus har ventilation som bygger på enbart självdrag och då har man inga fläktar.

/T

Exakt så är det här. Ska ta ett snack med ventilationsansvarig i styrelsen om mitt kära undertryck.
Citera
2016-01-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeissenEngel1

Citat:
/T
Nä, men ändock ville man även i äldre hus ha ventiler för frånluft i badrummet och i toaletten. Det är väl ingen som vill att skitlukten från toan ska ta vägen via köket. Har de täckt eller målat för ventilerna där också är det inte bra alls.
Citera
2016-01-04, 19:07
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Nä, men ändock ville man även i äldre hus ha ventiler för frånluft i badrummet och i toaletten. Det är väl ingen som vill att skitlukten från toan ska ta vägen via köket. Har de täckt eller målat för ventilerna där också är det inte bra alls.

Han har med det hålet på bilderna. Jag missade det också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in