2016-05-15, 20:42
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
FAQ:en stämmer inte till 100% och är gammal med ibland gamla gränsvärden som referens. Jag har redan skickat in några ändringar men inte allt (dessutom är FAQ:en generell och tar inte hänsyn till överkonsumtion).

Två veckors dagligt intag av amfetamin går att spåra betydligt längre än 72h.

BMI har mindre betydelse i ditt fall.

Beror ju dock även på metabolism, njurfunktion, hur stora doser personen tar, vikt+längd, blodmängd etc.

En tjej på 160cm, 45kg som tar omvandlat till rent amfetaminsulfat 100mg/dagen tar längre tid att bli ren än en man på 200cm, 100kg med samma dosering.
Det är svårt att säga exakta timmar till någon, men man kan ju försöka få sig ett hum genom att kolla drogens halveringstid samt att räkna ut sin blodmängd, veta vilka gränsvärden som finns etc.
Citera
2016-05-15, 20:47
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Beror ju dock även på metabolism, njurfunktion, hur stora doser personen tar, vikt+längd, blodmängd etc.

En tjej på 160cm, 45kg som tar omvandlat till rent amfetaminsulfat 100mg/dagen tar längre tid att bli ren än en man på 200cm, 100kg med samma dosering.
Det är svårt att säga exakta timmar till någon, men man kan ju försöka få sig ett hum genom att kolla drogens halveringstid samt att räkna ut sin blodmängd, veta vilka gränsvärden som finns etc.

Gränsvärdet och BMI har betydelse - där får jag ge dig rätt.

Exakta timmar kan man inte säga till någon, nej. Men man kan säga ungefärliga dagar till folk så länge detta bygger på erfarenhet och egna experiment (empirisk data).

Det finns dock ingen korrelation mellan spårnings- och halveringstid. Jag brukar nämna kokain som ett konkret exempel (60min halveringstid) - trots detta kan kokain spåras i flera dagar. Vid sporadisk användning ungefär lika länge som amfetamin. Kokain har 300ng/ml som gränsvärde vilket är högt.
Senast redigerad av Hysteria90 2016-05-15 kl. 20:54.
Citera
2016-05-15, 20:55
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Gränsvärdet och BMI har betydelse - där får jag ge dig rätt.

Exakta timmar kan man inte säga till någon, nej. Men jag kan säga ungefärliga dagar till folk som bygger på erfarenhet och egna experiment.

Det finns som sagt ingen korrelation mellan spårnigs- och halveringstid. Jag brukar nämna kokain som ett konkret exempel (60min halveringstid) - trots detta kan kokain spåras i flera dagar. Vid sporadisk användning ungefär lika länge som amfetamin. Kokain har 300ng/ml som gränsvärde vilket är högt.

Men samtidigt visar ju en halveringstid när ämnet börjar försvinna ur kroppen. Hade gränsvärdet varit lägre så borde det ta längre tid för att bli ren, eftersom mindre kokain i urinet nu behövs för att det skall bli positivt.
För övrigt, vart har du hittat att kokain har 300ng/ml som gränsvärde och vart gäller de?
Citera
2016-05-15, 20:59
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Men samtidigt visar ju en halveringstid när ämnet börjar försvinna ur kroppen. Hade gränsvärdet varit lägre så borde det ta längre tid för att bli ren, eftersom mindre kokain i urinet nu behövs för att det skall bli positivt.
För övrigt, vart har du hittat att kokain har 300ng/ml som gränsvärde och vart gäller de?
Både på labbanalys (Sahlgrenska) och på moderna stickor.

Belägg: http://sahlgrenska-klinkem-analyser....ser_i_urin.pdf

Samt kan du kolla runt på butiker som säljer stickor.

Nej, det finns ingen korrelation mellan spårnings- och halveringstid. Man skall inte kolla på det, för då blir man missledd. Att kokain har 60min halveringstid betyder inte att det försvinner snabbast.
Citera
2016-05-15, 21:04
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Både på labbanalys (Sahlgrenska) och på moderna stickor.

Belägg: http://sahlgrenska-klinkem-analyser....ser_i_urin.pdf

Samt kan du kolla runt på butiker som säljer stickor.

Nej, det finns ingen korrelation mellan spårnings- och halveringstid. Man skall inte kolla på det, för då blir man missledd. Att kokain har 60min halveringstid betyder inte att det försvinner snabbast.

Nejdå kan ju finnas metaboliter som istället går att spåra, var inte det jag menade.
Men sen är det ju inte Sahlgrenska som analyserar polisens ringabrott utan det är RMV
Citera
2016-05-15, 21:07
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Nejdå kan ju finnas metaboliter som istället går att spåra, var inte det jag menade.
Men sen är det ju inte Sahlgrenska som analyserar polisens ringabrott utan det är RMV
Precis, hur snabbt ämnet bryts ned har ingenting att göra med hur länge metaboliterna går att spåra i urinen, det var min poäng.

Detta är en standard för labb och gäller även för Karolinska, har ringt och frågat. RMV har jag inte frågat - men det förvånar mig om de har lägre cutoff. Om det skulle vara så är det ändå inte det jag diskuterar för denna tråden handlar om drogtester i allmänhet och inte polisens. Om RMV har lägre gränsvärde för kokain går det ändock att spåra längre trots den extremt korta halveringstiden.

Var bara det jag ville påtala, man skall inte kolla på halveringstiden om man vill bilda sig en rättvis bild. Det är ingen väsentlig parameter.
Citera
2016-05-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyronez
Syns elvanse på urinprov?

Ja, jag lämnar prover varannan dag och är alltid positiv på amfetamin pga min elvanse.
Citera
2016-05-16, 13:23
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metylphenidate
Ja, jag lämnar prover varannan dag och är alltid positiv på amfetamin pga min elvanse.
Folk säger olika... bra att du skriver det här, att det kan synas. Verkar skilja sig från person till person... vore intressant att höra förklaringen till det. Kan iofs bero på vilka doser man käkar - vill du berätta vilka doser du ligger på?

MVH
HYST
Citera
2016-05-16, 13:27
Medlem
Citat:
Folk säger olika... bra att du skriver det här, att det kan synas. Verkar skilja sig från person till person... vore intressant att höra förklaringen till det. Kan iofs bero på vilka doser man käkar - vill du berätta vilka doser du ligger på?

MVH
HYST

Jag äter 70 mg om dagen för närvarande men redan under tiden på behandlingshemmet när jag sattes in på det så var jag positiv. Samma dag som jag började med 30 mg började jag även visa positivt. En kille där visade dock inte positivt första dagarna på 30 så ja, visst verkar det skilja sig. Jag har dock aldrig lämnat ett prov negativt på amfetamin sedan jag sattes in.
Citera
2016-05-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metylphenidate

Tack!

Vet någon om Bk ethyl syns på UP?
Citera
2016-05-16, 20:43
Medlem
Inte rökt cb på nästan ett år
Rökte 3-4 bloss på rätt dåligt weed,

8 dagar utan röka,

sedan rökte jag en hel joint, ganska dåligt kvalitet, vet inte riktigt hur mycket i, men inte mycket. Kanske 0,2. (vet ej hur en mindre joint innehåller)

Om jag inte röker nått mer, är jag ren på 16-17 dagar?

Tänkte banta å gå en timme om dagen.

Tror ni att allt kommer vara ute ur kroppen?
Citera
2016-05-17, 05:47
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsvampsvamp93
Inte rökt cb på nästan ett år
Rökte 3-4 bloss på rätt dåligt weed,

8 dagar utan röka,

sedan rökte jag en hel joint, ganska dåligt kvalitet, vet inte riktigt hur mycket i, men inte mycket. Kanske 0,2. (vet ej hur en mindre joint innehåller)

Om jag inte röker nått mer, är jag ren på 16-17 dagar?

Tänkte banta å gå en timme om dagen.

Tror ni att allt kommer vara ute ur kroppen?
Du hinner bli ren på tre dagar ungefär om du inte röker något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in