Citat:
Ursprungligen postat av
krillle3
Tjena! Min tråd blev nedstängd så provar här istället där frågan borde höra hemma.
Kanske är en dum fråga men här kommer den.
THC är ju som alla vet olagligt att ha i kroppen vid blodprov samt urinprov. Och metaboliter är i sig inte olagligt att ha i kroppen men iom att det bevisar att personen någon gång senaste veckorna brukat cannabis så blir det en dom för ringa narkotikabrott.
Däremot så verkar det inte som att metaboliterna i och med bilkörning osv ska kunna bevisa på drograttfylla? Någon får gärna rätta mig om jag har fel men det har ju kommit upp runt 150 fall som ska upprättas i och med felaktiga domar. Så min fråga är nu.
Hur snabbt bryts THC ned till metaboliter så att endast dem syns i blod och urin, finns det några riktlinjer för just det? Är det när ruset tagit slut? Det kan även vara så att jag uppfattat fel men då får någon gärna rätta mig. Det är mitt största bekymmer angående bruk av cannabis, då jag verkligen inte vill bli av med mitt körkort och därmed inte använder det så ofta som jag skulle vilja, då det hjälper extremt bra mot min ångest.
En länk till dessa domar:
http://www.hd.se/2016-06-22/domda-fo...ylla-kan-frias
Metaboliseringen startar vid första blosset.
Sen är det mig veterligen inte olagligt att ha THC i kroppen, det bara används som bevis vid rattfyllor eller metaboliter för fastställa en konsumtion skett.
Och säger du inget, så antar dom du gjort detta i Sverige, där konsumtion är inte tillåtet.
Gör man ett snabbt urinprov, så kan dessa tom vara negativa om det tas för snabbt inpå man rökte.
I blodet ser man THC och dessa metaboliter snabbt, gissar jag på då.
8-10h finns THC i blodet, efter detta så finns inga spårbara mängder.
Metaboliterna max 5 dagar, men mer troligt runt 1-2 dagar.
Det finns ett par varianter du kan använda dig av, som denna att man konsumerat utomlands där konsumtion är tillåten.
Sen har du de som tar CBD-olja som gjort på godkänd industrihampa, där kan man tydligen även framföra fordon med THC i blodet och bli frikänd.
PÅ denna senare så ska man åberopa att industrihampa är undantaget narkotikalagstiftningen.
Man ska säga man konsumerar produkter ifrån denna industrihampa, då dessa är även undantagna ifrån narkotikalagstiftningen.
En sak som bör vara klar, det är att du har planerat ditt försvar i förväg, använder du dig av utlands tugget.
Så är du väl preppad för detta, men kollar dom mobilloggar så kan man åka dit ändå.
Kör man industrihampan, så får man faktiskt se till ha lite växtdelar av industrihampan, olja och ingen vanlig cannabis att hitta.
Bägge kan resultera i rättegång, men bägge bör leda till avskrivning av ärendet till slut(hovrätt).
Men tror om du tar upp domar om detta i tingsrätt, så har de extremt svårt att komma med fällande dom.
Om de nu inte har bevis för konsumtion skett i Sverige.