• 1
  • 2
2016-01-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag har en del av mitt fondsparande i räntefond. +8 % mot 0 % på sparkonto med relativt låg risk.
Ser det som ett bättre alternativ än mot de flesta sparkonto.

Du kan inte jämföra en fond som avkastar 8% mot ett sparkonto.

Räntefonder har de senaste åren blivit "dopade" av den fallande räntan. Nu är räntan negativ och bör med all sannolikhet inte kunna falla mycket lägre. Istället ser vi räntehöjningar av amerikanska centralbanken och det troliga scenariot är att räntan kommer vara oförändrad eller sakta stigande under de närmsta åren, vilket kommer inverka negativt på räntefonder.

Enda alternativet som jag ser det är att du har en fond som handlar med Junk Bonds, och då tar du betydligt större risk än ett sparkonto.

Du får gärna skriva ut namnet på din fond.
Citera
2016-01-03, 10:42
Medlem
Citat:
Jag har en del av mitt fondsparande i räntefond. +8 % mot 0 % på sparkonto med relativt låg risk.

Är den +8% så har du haft den väldigt länge.
Och jag sade att dem har minus ränta, nu.
Citera
2016-01-03, 14:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Inte helt nykter vid detta inlägg och kollade dessutom helt fel. Har dock en kort räntefond men den har inte gått upp några 8% utan gått ner i år men den har gått upp 0,8% sen jag köpte den. Med avgifter så är det ingen bra affär. Får nog flytta över detta i något annat. Har ca 15K i denna fonden så det är inga jätte summer direkt.
Citera
2016-01-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Fråga är som vanligt hur stor risk du vill ta. Kan du riskera att pengarna med en viss sannolikhet sjunker med 30-50 % men kanske stiger med 100%? I sådana fall så bör du göra det enkelt för dig. 1/3 i en svensk indexfond, 1/3 i en amerikansk indexfond samt 1/3 i en europeisk indexfond. Sen är det bara att vänta.

Det här är något av det sötaste jag läst på länge...

Du har dock rätt i frågan om hur stor risk man är villig att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in