• 1
  • 2
2016-01-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag har en del av mitt fondsparande i rntefond. +8 % mot 0 % p sparkonto med relativt lg risk.
Ser det som ett bttre alternativ n mot de flesta sparkonto.

Du kan inte jmfra en fond som avkastar 8% mot ett sparkonto.

Rntefonder har de senaste ren blivit "dopade" av den fallande rntan. Nu r rntan negativ och br med all sannolikhet inte kunna falla mycket lgre. Istllet ser vi rntehjningar av amerikanska centralbanken och det troliga scenariot r att rntan kommer vara ofrndrad eller sakta stigande under de nrmsta ren, vilket kommer inverka negativt p rntefonder.

Enda alternativet som jag ser det r att du har en fond som handlar med Junk Bonds, och d tar du betydligt strre risk n ett sparkonto.

Du fr grna skriva ut namnet p din fond.
Citera
2016-01-03, 10:42
Medlem
Citat:
Jag har en del av mitt fondsparande i rntefond. +8 % mot 0 % p sparkonto med relativt lg risk.

r den +8% s har du haft den vldigt lnge.
Och jag sade att dem har minus rnta, nu.
Citera
2016-01-03, 14:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Inte helt nykter vid detta inlgg och kollade dessutom helt fel. Har dock en kort rntefond men den har inte gtt upp ngra 8% utan gtt ner i r men den har gtt upp 0,8% sen jag kpte den. Med avgifter s r det ingen bra affr. Fr nog flytta ver detta i ngot annat. Har ca 15K i denna fonden s det r inga jtte summer direkt.
Citera
2016-01-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Frga r som vanligt hur stor risk du vill ta. Kan du riskera att pengarna med en viss sannolikhet sjunker med 30-50 % men kanske stiger med 100%? I sdana fall s br du gra det enkelt fr dig. 1/3 i en svensk indexfond, 1/3 i en amerikansk indexfond samt 1/3 i en europeisk indexfond. Sen r det bara att vnta.

Det hr r ngot av det staste jag lst p lnge...

Du har dock rtt i frgan om hur stor risk man r villig att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in