Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-10, 08:27
  #1
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Författaren bakom Kådisbellan och Brakskiten dog i natt.

Enligt mitt tycke skrev han ett par av de roligaste böckerna och han verkade vara mycket sympatiskt.

Någon som vet någon om honom?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10988258.asp
Citera
2005-11-10, 09:55
  #2
Medlem
Jag hade nöjet att träffa Roland några ggr. Mycket sympatisk man, pacifist humanist, och inte minst humorist..

En gammal bekant bodde granne med Roland och hans fru och barnen var tydligen alltid välkomna att leka i huset, där det fanns en stor garderob med kläder man kunde klä ut sig i..

Roland designade också en ergonomisk riktig stol, han hade själv ryggproblem. Har för mig att det var den man sitter bakofram på..

Synd att han inte han få ur sig mer böcker.. men hans bror har väl skrivit nån om jag inte har helt fel..
Citera
2005-11-10, 10:12
  #3
Avstängd
Roger Perssons avatar
Jag träffade Roland en gång under mina Stockholmsår. Han bodde i Tyresö vid den tidpunkten. Han gjorde ett belevat och intelligent intryck.

// Roger P.
Citera
2005-11-10, 12:43
  #4
Medlem
Flinta82s avatar
Efter att ha sett filmen kådisbellan när jag var yngre fick jag för mig att skicka ett brev till honom med lite frågor jag hade. Han svarade artigt och fyllde ett helt A-4 med svar på mina frågor. Alltid trist när någon dör, men vid 92 års ålder så har han ju fått uppleva fler dagar än dom flesta kommer att få.
Citera
2005-11-10, 13:23
  #5
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flink
[...] Synd att han inte han få ur sig mer böcker.. men hans bror har väl skrivit nån om jag inte har helt fel..
Roland Schütts bror Bertil har skrivit många böcker mellan 1940- och 1970-talen. Lite lustigt att Bertil, som var en "riktig" författare, är med facit i hand inte alls lika känd som sin bror.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bertil_Sch%C3%BCtt
Citera
2005-11-10, 13:41
  #6
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Efter att ha sett filmen kådisbellan när jag var yngre fick jag för mig att skicka ett brev till honom med lite frågor jag hade. Han svarade artigt och fyllde ett helt A-4 med svar på mina frågor. Alltid trist när någon dör, men vid 92 års ålder så har han ju fått uppleva fler dagar än dom flesta kommer att få.

Jag får samma tanke varje gång jag läser nämnda böcker!

(pga av Rain Man-liknande flygrädsla läser jag alltid Kådisbellan och Brakskiten på flygningar och det har ju gått bra hittills...)
Citera
2005-11-10, 13:48
  #7
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Fan vad folk dör nu då!

Roland var en sann knegarhjälte. En man som, halvknackiga förutsättningar till trots, kämpat sig fram för att tillslut även få ett intellektuellt erkännade på ålderns höst. Ett föredöme för alla som tror att det "är försent" att göra något.

Vila i frid Rolle! Nu får du träffa Fitt-Margit.
Citera
2005-11-10, 13:57
  #8
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson

Vila i frid Rolle! Nu får du träffa Fitt-Margit.

Väl talat (även om jag inte tycker att Fitt-Margit ska få besudla käre Rolle med könsumgänge)!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback