2016-01-02, 11:30
Medlem
Jag har en inkomstförsäkring som inkluderas i mitt fackmedlemskap. Avgiften för fackmedlemskapet är 225kr/mån utöver den obligatoriska A-kassan på 112kr/mån.

Den inkomstförsäkring jag har täcker gappet mellan A-kassans ersättning och upp till 80% av lönen i upp till 150 dagar.

Jag vill lämna facket av flera anledningar (varför behöver vi inte ta här), men deras inkomstförsäkring gör att jag stannar kvar.

Fråga. Någon som vet någon bra separat inkomstförsäkring som täcker upp samma nivå med en avgift motsvarande en fackavgift?

Jag är ingen höginkomsttagare direkt. Lönen är nog ganska medel skulle jag tro.

>30 -<40KKR.
Citera
2016-01-02, 11:39
Avstängd
accept.se är den enda fristående försäkringen. Den kostar mellan 100 - 400/månad, så fördelen med att fortfarande vara med i facket ( om det inte är av en principsak) väger upp.
Citera
2016-01-02, 15:07
Medlem
Fackföreningens inkomstförsäkring är förmånlig och som sagt så blir det mer fördelaktigt och bita ihop och vara med.
Men det beror ju på varför du vill gå ur. Eftersom du inte vill berätta varför är det ju svårt att väga.
Det är ju bara pengar.

Sen kan man tänka på att dessa försäkringar har ganska långa karenstider så tar du en egen kan du stå utan inkomstförsäkring i något år. Vad det är värt är individuellt.
Citera
2016-01-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
....

Sen kan man tänka på att dessa försäkringar har ganska långa karenstider så tar du en egen kan du stå utan inkomstförsäkring i något år. Vad det är värt är individuellt.

*klipp*

Du får tillgodoräkna dig intjänad kvalifikationstid från annan Inkomstförsäkring om du flyttar din Inkomstförsäkring till Accept. Har du ingen Inkomstförsäkring är kvalifikationstiden 12 månader för en komplett Inkomstförsäkring med 300 ersättningsdagar för anställda.

http://www.accept.se/insurance/inkomst.php
Citera
2016-01-03, 21:07
Medlem
Har kontaktat Accept för att gå vidare och se hur deras produkt skulle se ut för min del.

Då denna forumdel handlar om ekonomi så valde jag att inte gå för mycket på mina anledningar till att vilja lämna fackförbundet. Men jag känner mig starkare på egna ben och det är därutöver så mycket interna stridigheter och för många bufflar i den lokala klubben. Tror helt enkelt inte på fackförbund.

Tack för all respons i tråden
Citera
2016-01-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
*klipp*

Du får tillgodoräkna dig intjänad kvalifikationstid från annan Inkomstförsäkring om du flyttar din Inkomstförsäkring till Accept. Har du ingen Inkomstförsäkring är kvalifikationstiden 12 månader för en komplett Inkomstförsäkring med 300 ersättningsdagar för anställda.

http://www.accept.se/insurance/inkomst.php

Jag skrev "kan". Man bör kolla upp vad som gäller och hur det bevisas att man hade kvalificerat sig i den gamla försäkringen. Inte skjuta upp den diskussionen till den dag man eventuellt behöver använda sin försäkring.
Citera
2016-01-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag skrev "kan". Man bör kolla upp vad som gäller och hur det bevisas att man hade kvalificerat sig i den gamla försäkringen. Inte skjuta upp den diskussionen till den dag man eventuellt behöver använda sin försäkring.
Helt rätt, man ska kolla upp det redan nu och inte förlita sig helt på vad som står på en hemsida.
Citera
2016-01-04, 19:51
Medlem
Efter att läst på ordentligt på hemsida och samtal med deras kundtjänst så gjorde jag slag i saken.
300 dagars inkomstförsäkring som ger 80% av inkomsten som ett komplement till A-kassan för 250 kronor i månaden. Samma avgift som fackförbundet.

Har man inkomstförsäkring (fristående eller inkluderad i medlemskap) sedan tidigare så har man ingen karenstid. Bara att byta direkt.

Begärde utträde ur facket idag och tecknade inkomstförsäkring.

Tack Flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in