2016-01-02, 09:39
Medlem
Jag känner lite för många personer som gillar att "krydda till" sitt CV som dom kallar det. Ofta är det lite mer oskyldigt som att överdriva sitt arbete etc. Ibland så handlar det dock om helt påhittade referenser och arbetsmeriter. Jag har faktiskt en bekant som via photoshop skapade påhittade arbetsgivarintyg som han hade med i sitt CV.

Det mest intressanta (och kanske sorgliga) är dock att inte någon av dom har åkt dit på detta. Jag har inte heller läst om någon i tidningen som åkt dit för det. Ibland undrar man om man inte själv skulle börja göra samma sak då det är näst intill riskfritt; tyvärr skulle jag dock förmodligen lätt bli avslöjad då jag hade suttit och kallsvettats vid en intervju.

Känner ni någon som blivit sparkad eller dragen inför rätta pågrund and falska meriter eller påhittad arbetslivserfarenher?
Citera
2016-01-02, 09:53
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Har aldrig använt mig av falska referenser men har däremot varit med när sådana uppdagas i en rekryteringsprocess. Det blir allt vanligare med noggrannare "backgrounds check" eftersom alla vet att alla kryddar eller ljuger. Idag är det inte ens ovanligt att man kör en bakgrundskoll på själva referensen eftersom att folk tenderar att använda sig utav vänner och bekanta.

Att krydda sitt CV tycker jag rent spontant är ganska harmlöst men rena lögner kommer oftast fram och om du anställts på felaktiga grunder har arbetsgivaren inte bara rätt att sparka dig utan kan även kräva skadestånd
Citera
2016-01-02, 10:09
Medlem
Jag tror att den största orsaken till att man inte hör om fall där det kommit fram beror till största delen på att företag inte vill skylta med att de blivit lurade. Ungefär av samma orsak som att företag inte gärna går ut med att deras IT- system blivit hackade. De kompenserar de som drabbats och försöker hålla det hela borta från medierna.
Citera
2016-01-02, 10:23
Medlem
Refaat El-Sayed är ju känd. Han påstod att han hade en doktorshatt. Upp i det blå och sedan ner i källaren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed
Citera
2016-01-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Refaat El-Sayed är ju känd. Han påstod att han hade en doktorshatt. Upp i det blå och sedan ner i källaren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed

Fast hans lögn var ju ganska extrem; han påstod ju att han var doktor inom biokemi. Han var även en stor bedragare som åkte i fängelse för bokföringsbrott.

Trots detta så hamnade han dock på flera VD positioner innan han slutligen hamnade bakom lås och bom. Dock inte pågrund av lögnen om en doktorsexamen; han arresterades för skattebrott.
Citera
2016-01-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westfreedom
Fast hans lögn var ju ganska extrem ...
Han var inte mer extrem än andra som bluffar. Däremot lurade han väldigt många människor, myndigheter och företag. Andra som egentligen gjort värre saker är de som påstår sig vara piloter eller läkare och sedan verkar som sådana.
Citera
2016-01-02, 11:50
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han var inte mer extrem än andra som bluffar. Däremot lurade han väldigt många människor, myndigheter och företag. Andra som egentligen gjort värre saker är de som påstår sig vara piloter eller läkare och sedan verkar som sådana.

Vi har en svensk som inte hade cert för flyg men agerade pilot i 13 år

http://www.expressen.se/nyheter/svensk-pilot-gripen---flog-utan-flygcertifikat/
Citera
2016-01-02, 15:30
Medlem
Det värsta som kan hända om arbetsgivaren på något vänster genomsynar ditt CV är att du inte får jobbet. Det finns inte någon risk att du får ett "dåligt rykte" eftersom du ändå kommer att vara bortglömd inom ett par dagar. Bara om du bor i en litten by med 5000 invånare riskerar du att få dåligt rykte. Om du fått jobbet så finns det inte en chans att arbetsgivaren genomsynar din bluff vid ett senare tillfälle (arbetsgivare sitter inte och gör bakgrundskontroller på sina anställda likt GESTAPO).

Om man söker på internet så finns der bara en handfull personer som åkt dit på fejkade referenser etc. Konsekvenserna är alltid minimala och dom är tillbaka på sin position inom ett annat företag på nolltid. Tänk istället på alla dom som ljuger och aldrig åker dit på det (förmodligen 99,9%).

Jag uppmanar inte till att ljuga på CV:t, gillar bara inte de lögner som cirkulerar om riskerna.
Senast redigerad av Grishka 2016-01-02 kl. 15:34.
Citera
2016-01-02, 17:15
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Det värsta som kan hända om arbetsgivaren på något vänster genomsynar ditt CV är att du inte får jobbet. Det finns inte någon risk att du får ett "dåligt rykte" eftersom du ändå kommer att vara bortglömd inom ett par dagar. Bara om du bor i en litten by med 5000 invånare riskerar du att få dåligt rykte. Om du fått jobbet så finns det inte en chans att arbetsgivaren genomsynar din bluff vid ett senare tillfälle (arbetsgivare sitter inte och gör bakgrundskontroller på sina anställda likt GESTAPO).

Om man söker på internet så finns der bara en handfull personer som åkt dit på fejkade referenser etc. Konsekvenserna är alltid minimala och dom är tillbaka på sin position inom ett annat företag på nolltid. Tänk istället på alla dom som ljuger och aldrig åker dit på det (förmodligen 99,9%).

Jag uppmanar inte till att ljuga på CV:t, gillar bara inte de lögner som cirkulerar om riskerna.

Du har ju helt fel om att risken för att åka dit försvinner i samma stund man får jobbet. Du har ju ingen aning om vad någon får för sig att ljuga om och vem de tillsammans med sin arbetsgivare riskerar att springa på vid något senare tillfälle. Bara för att inte arbetsgivaren aktivt, efter anställningen, granskar sin personal så betyder ju inte det att man inte kan åka dit på andra sätt.

I Kina finns det företag och därmed en hel bransch som bara ägnar sig åt att kartlägga folks erfarenheter, någonting som definitivt kommer bli vanligare i Sverige också då det är en stor risk för arbetsgivaren att anställa osäkra kort.

Sen att det bara finns en handfull personer som åkt dit baserar du alltså på vad du kan hitta på Google. Tror du på allvar att detta är offentliga handlingar som företag stoltserar med?
Citera
2016-01-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Du har ju helt fel om att risken för att åka dit försvinner i samma stund man får jobbet. Du har ju ingen aning om vad någon får för sig att ljuga om och vem de tillsammans med sin arbetsgivare riskerar att springa på vid något senare tillfälle. Bara för att inte arbetsgivaren aktivt, efter anställningen, granskar sin personal så betyder ju inte det att man inte kan åka dit på andra sätt.

Självklart, fast som ingenjör så fokuserar jag på sannolikheten snarare än möjligheten vilket torde vara ganska liten (om inte näst intill obefintlig). Undantag självklart om det handlar om något arbete där man hamnar mer i rampljuset så att säga.

Citat:
I Kina finns det företag och därmed en hel bransch som bara ägnar sig åt att kartlägga folks erfarenheter, någonting som definitivt kommer bli vanligare i Sverige också då det är en stor risk för arbetsgivaren att anställa osäkra kort.

Finns i Sverige med och det kallas för rekryterare.

Citat:
Sen att det bara finns en handfull personer som åkt dit baserar du alltså på vad du kan hitta på Google. Tror du på allvar att detta är offentliga handlingar som företag stoltserar med?

Exakt. Fast om det inte är offentliga handlingar som du säger så finns det ju med andra ord inte någon risk för att man får ett "dåligt rykte" och kan lugnt vandra vidare till nästa arbetsplats om det värsta skulle inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in