Citat:
Ursprungligen postat av
anonymvetu
Hur ska jag göra det? Jag ska kontakta min läkare men hon jobbar på måndag igen, tanken av att vänta 2 dagar och fortsätta må såhär får mig och ifrågasätta att jag kommer leva.
Ring akutpsyk (psykiatri), berätta exakt hur du mår.
Annars är det väl bara att boka tid och försöka slappna av fram tills det du får tala med en läkare. Tänk på att du då bokat tid, gjort allt du kan för tillfället och försök sluta grubbla. Slå på en TV serie och försök slappna av, fokusera på storyn osv.
Om du kan göra nåt åt det, så gör du det - alltså inget att oroa sig över. Om du ikväll inte kan så kan du inte helt enkelt, så varför oroa sig?
Men som sagt, undersök hur det fungerar med akutpsyk,
det finns telefonnummer att ringa där du får snacka med utbildade personer direkt. De kan hjälpa dig tusen gånger bättre än folk på FB. Du får avgöra efter hur du känner.
Och sluta seriöst med att söka upp massa fakta på nätet angående symptom och diagnoser. Det är nog för svårt att dra slutsatser i nuläget och jag tror du bara skrämmer upp dig själv. Det krävs år och år av utbildning för kunna att diagnosera patienter. Kontakta någon utbildad som sagt, låt dem avgöra istället.
Lycka till, försök tänka rationellt. Jag har varit med om liknande. Du kommer ta dig igenom det på ett eller annat sätt, förr eller senare.
PS. Panikångest tror jag syftar på panikattacker, alltså där folk t om svimmar. Så illa verkar du inte må, men stark långvarig ångest kan vara extremt jobbigt, jag vet.