Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-02, 13:17
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, inte i strömt vatten, detta är ett scenario väldigt få räddningstjänster övar på, än mindre behärskar. Det faktumet att de avvaktade dykare säger rätt mycket om att de är kunniga om de faror som finns.

Nu verkade det ju inte vara särskillt strömt.
Och visst övar räddningstjänster som har strömt vatten inom sitt område på att just arbeta i strömt vatten...
Då väldigt få räddningstjänster har dykare utan lånar från angränsande kommuner så måste det övas på.
Pratar av egen erfarenhet då vi har en väldigt ström å som går igenom kommunen där jag själv jobbar inom just räddningstjänsten.

Det innebär en högre grad av försiktighet och säkerhet, men det övas på.
Citera
2016-01-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadence
Kan f.ö informera att det är enormt strömt i Ronnebyån, så att ens två lyckats ta sig upp är imponerande.

Under sina perioder och på sina ställen är det "extremt" strömt i ån. Men just där de åkte av och nu är det inte vidare strömt.

Att de hållit för hög fart verkar det inte råda någon tvekan om man tittar till bilder från platsen. Så kanske att det vart så pass illa att de som tog sig ur gjorde detta med nöd och näppe.
Jag har sett en del videoklipp från Asien och Afrika där även mindre simkunniga sätter livet till i försök att rädda folk och djur från vatten.
Så även om det rör sig om pensionsräddare så tror jag att om de kunnat hade de försökt få ut sin (förmodad) familj och släkt.
Senast redigerad av annsalt 2016-01-02 kl. 14:49.
Citera
2016-01-02, 14:59
Medlem
Det är väl tyvärr så att räddningstjänsten inte kan påverka så mycket vem som överlever vid en avåkning som denna.
Personerna måste ut ur bilen inom några minuter för att ha en rimlig chans att överleva någorlunda oskadda.
Med andra ord är det endast medpassagerarna som har möjlighet att göra en sådan insats.

Varför så inte skett kan man ju spekulera i men det kan vara många orsaker. Drogpåverkan, chock, dåliga simkunskaper, djupt vatten, starka strömmar, övertro på räddningstjänsten eller att bilen helt enkelt var tillknycklad så att de aktuella dörrarna inte gick att få upp.
Citera
2016-01-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shondra
En utav dem som tog sig ut är en kille på 15 år. Han gick själv ut med det på facebook, resterande i bilen var hans bror, kusin, gravida svägerska och en kompis till dem.
Håller alla tummar för att den sista i bilen klarar sig nu när två redan omkommit.
Då är det alltså den gravida svägerskan som ännu kämpar för sitt - och sitt ofödda barns - liv. Usch, hoppas åtminstone hon och/eller barnet överlever
Citera
2016-01-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Nu verkade det ju inte vara särskillt strömt.
Och visst övar räddningstjänster som har strömt vatten inom sitt område på att just arbeta i strömt vatten...
Då väldigt få räddningstjänster har dykare utan lånar från angränsande kommuner så måste det övas på.
Pratar av egen erfarenhet då vi har en väldigt ström å som går igenom kommunen där jag själv jobbar inom just räddningstjänsten.

Det innebär en högre grad av försiktighet och säkerhet, men det övas på.
Då måste du ha sovit på de genomgångarna, du vet inte vad du pratar om. Det räcker med den diskussionen. Du är inte säker bara för att du har en säkringslina, du måste säkra upp mot föremål på båda sidor om vattendraget och arbeta med flera linor. Det är som jag säger att väldigt få räddningstjänster har det kunnandet när det gäller att arbeta i strömt vatten, än mindre erfarenhet. Du bekräftar bara den bilden.

Det behöver inte alls ha varit särskilt strömt för att räddningsarbetet snabbt ska bli väldigt komplicerat med en bil som står på taket i ett vattendrag med personer inne i bilen.
Senast redigerad av scheele 2016-01-02 kl. 16:40.
Citera
2016-01-02, 17:26
Medlem
Länk till Facebook-inlägget?
Citera
2016-01-02, 17:57
Medlem
Shondras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Då är det alltså den gravida svägerskan som ännu kämpar för sitt - och sitt ofödda barns - liv. Usch, hoppas åtminstone hon och/eller barnet överlever

Japp! Född 96 dessutom, så har hela livet framför sig. Hoppas dem klara sig. (kvinnan+barnet)
Citera
2016-01-02, 18:32
Medlem
Någon som vet vilka det är ?
Citera
2016-01-02, 18:36
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Då måste du ha sovit på de genomgångarna, du vet inte vad du pratar om. Det räcker med den diskussionen. Du är inte säker bara för att du har en säkringslina, du måste säkra upp mot föremål på båda sidor om vattendraget och arbeta med flera linor. Det är som jag säger att väldigt få räddningstjänster har det kunnandet när det gäller att arbeta i strömt vatten, än mindre erfarenhet. Du bekräftar bara den bilden.

Det behöver inte alls ha varit särskilt strömt för att räddningsarbetet snabbt ska bli väldigt komplicerat med en bil som står på taket i ett vattendrag med personer inne i bilen.
Då var det ju på sätt och vis tur att Karlskrona har erkänt duktiga dykare. Synd bara att det tar ca 30 minuter att ta sig till kallinge.
Citera
2016-01-02, 18:43
Medlem
Kvinnan är enligt Blekinge Läns Tidning flyttad till Lund nu.
Citera
2016-01-02, 20:46
Medlem
Fangfaces avatar
Enligt ett inlägg i Facebook-gruppen Tryggare Ronneby så skriver Budo Budo Alimanovic, att det var han, hans bror, hans kusin, hans brors fru, samt en kompis i bilen.

Tar man en titt på hans Facebooksida så finns där ett videoklipp där han övningsskör med sin brorsa, "Monthana Svensson". I en av kommentarerna står det "Jag ska ringa polisen du får inte köra du bar 14 år"

"Under nyårsdagskvällen uppgav polisen till BLT att föraren av bilen misstänks för rattfylleri. Dessutom saknade föraren körkort och olycksbilen var belagd med körförbud."

Så en rattfull/drogpåverkad Budo kör bilen med sin brorsa i framsätet och de andra där bak. Han och hans bror tar sig ut och de andra blir kvar i bilen.

Case solved
Senast redigerad av Fangface 2016-01-02 kl. 20:49.
Citera
2016-01-02, 21:31
Medlem
Citat:

Men du som jobbar inom räddningstjänsten. Skulle man inte kunna haka fast och vincha in bilen? Jag menar vet ni att det ligger folk i bilen under vatten så kunde man ju försöka, finns ju inget att förlora på det.
Om ni nu har vinch på räddningbilarna, vilket jag tycker man borde ha på brandbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in