2016-01-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
I första hand - ja!
Sedan startar man räddningsarbetet och väntar inte en halvtimma på räddningstjänsten.

Räddningstjänsten fick ju i sin tur vänta på dykare från Karlskrona.
Citera
2016-01-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers

Kunde man inte försöka dra upp bilen lite med nån typ av vinsch, kanske fanns nån på nån räddningsbil? Jag menar, vad gjorde man den halvtimmen? 15 man så måste man väl ha kunnat ordna till nåt bättre, det var ju inte så djupt?
Citera
2016-01-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrgladeligen
Kunde man inte försöka dra upp bilen lite med nån typ av vinsch, kanske fanns nån på nån räddningsbil? Jag menar, vad gjorde man den halvtimmen? 15 man så måste man väl ha kunnat ordna till nåt bättre, det var ju inte så djupt?
Snacket om att det var grunt och hjulen var ovanför vattnet låter ytterst märkligt. Inte fan skulle man behöva dykare isåfall?!?
Citera
2016-01-01, 21:03
Medlem
Baalzamons avatar
Ytterligare en har avlidit nu.
Citera
2016-01-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Snacket om att det var grunt och hjulen var ovanför vattnet låter ytterst märkligt. Inte fan skulle man behöva dykare isåfall?!?

Räddningstjänsten el polis gick ju ut och sa det?
Citera
2016-01-01, 21:15
Medlem
Citat:
Kanske det var strömt vatten?
Citera
2016-01-01, 21:26
Medlem
Citat:
Och hur säkerställer man att inte de som räddar dem hamnar i problem i iskallt vatten? Bättre att vänta in dem som har torrdräkt!
Citera
2016-01-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kanske det var strömt vatten?

Nu är jag ingen vattendragsexpert. Där är ingem stiltje men det ser inte heller ut att gå i många knop. Kraften att flytta bilen finns där men jag tror även att en vuxen människa klarar stå emot strömmen utan problem
Citera
2016-01-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Två döda så här långt. Det blir sannorlikt tre döda.
Citera
2016-01-01, 21:50
Medlem
Citat:

Kallt som faan men vem som helt hade kunnat gå ned och dragit ut människorna utan risk för egna liv!
Citera
2016-01-01, 21:54
Medlem
GeneralPoops avatar
Räddningstjänsten har torrdräkter för ytlivräddning så har svårt att se att man stod passivt och väntade på dykare (OM man gjorde det så ska räddningspersonalen ha ordentligt med skäll, då har man inte använt drn utrustning som SKA finnas i en brandbil).

Däremot larmades säkert dykare samtidigt och man ska söka av området med dykare, kan vart det man väntade på. Dvs att man väntar på att få avsluta insatsen genom att dykare som en sist åtgärd söker av området under vattnet.

Dock säger ju räddningsledare att dom som legat längst kan ha legat i 30-40 minuter. Det låter väldigt konstigt om det är så pass grunt att bilen sticker upp....
Man har ju både torrdräkt, Hansabräda och dylikt på en brandbil...

Kan bu dock va så att personerna satt fast, därav behöves det hjälp av dykare för att kunna få loss dom... Lite för lite info för att veta vad som gjorts men dn vild gissning (iom att jag inte tror att dom stod och tittade på tills dykarna kom) är att personerna på ett eller annat sätt satt fast och därav behövdes det dykare som inte behöver ta luft hela tiden.
Senast redigerad av GeneralPoop 2016-01-01 kl. 22:03.
Citera
2016-01-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annsalt
Nu är jag ingen vattendragsexpert. Där är ingem stiltje men det ser inte heller ut att gå i många knop. Kraften att flytta bilen finns där men jag tror även att en vuxen människa klarar stå emot strömmen utan problem
Behöver inte vara hög hastighet, en kubikmeter vatten väger ett ton, även i väldigt svagt strömmande vatten kan du snabbt få stora bekymmer om du ska flytta på en bil eller försöka gå in i en bil eller ens nära en som står instabilt till under vatten. Räddningstjänsten är inte där för att ta stora risker, även om liv står på spel så hjälper det ju inte om det blir fler som fastnar under vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in