2015-12-31, 21:45
Avslutad
Är det okej att gå på med en högtryckstvätt när bilen är både snöig och isig? Eller är det skadligt för lacken? Tänkte om det kan ge repor eller liknande.
Citera
2015-12-31, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Är det okej att gå på med en högtryckstvätt när bilen är både snöig och isig? Eller är det skadligt för lacken? Tänkte om det kan ge repor eller liknande.
Testa på grannens bil först (om du bor i villa)
Citera
2015-12-31, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Testa på grannens bil först (om du bor i villa)

Hehe, tyvärr så har jag inte den möjligheten
Citera
2015-12-31, 22:05
Medlem
hippilis avatar
Ja det funkar bra med högtrycket
Citera
2015-12-31, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det funkar bra med högtrycket

Oki, tack!
Citera
2015-12-31, 22:16
Medlem
smurflers avatar
Jag skulle inte gjort det. Risk är att du trycker in vatten i små öppningar, som sedan fryser och expanderar vilket kan skada saker och ting.
Citera
2015-12-31, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Jag skulle inte gjort det. Risk är att du trycker in vatten i små öppningar, som sedan fryser och expanderar vilket kan skada saker och ting.

Hmm, oki...
Citera
2016-01-01, 00:09
Medlem
Provocative2.0s avatar
Är det en tvätthall med 20graders värme är det bara låta den tina först. Tar bara några minuter.
Problemet däremot lär komma om du inte får den torr i tid
Citera
2016-01-01, 00:44
Medlem
k0rv3ns avatar
Har vid flertalet tillfällen tvättat isig bil. Dock i garage men fått köra ut bilen innan den hunnit torka. Jag har iaf inte fått några skador eller problem. Bildörren kan vara lite svår att öppna första dagen efter men brukar sen vara lugnt.
Då jag bor i lägenhet utan garage så får jag åka tull föräldrarna för att tvätta bilen. Och farsan blir inte glad om hans bil får stå ute och frysa så man får vara snabb.

Men jag brukar ta ljummet vatten försiktigt först om det är mycket snö på bilen med vattenslang för att få bort snö och is. Sen kör jag på med avfettning och högtryck som vanligt.
Citera
2016-01-01, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det en tvätthall med 20graders värme är det bara låta den tina först. Tar bara några minuter.
Problemet däremot lär komma om du inte får den torr i tid

Blir i en tvätthall jag kommer vara.. Jag får väl försöka torka av den ordentligt efteråt
Citera
2016-01-01, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Har vid flertalet tillfällen tvättat isig bil. Dock i garage men fått köra ut bilen innan den hunnit torka. Jag har iaf inte fått några skador eller problem. Bildörren kan vara lite svår att öppna första dagen efter men brukar sen vara lugnt.
Då jag bor i lägenhet utan garage så får jag åka tull föräldrarna för att tvätta bilen. Och farsan blir inte glad om hans bil får stå ute och frysa så man får vara snabb.

Men jag brukar ta ljummet vatten försiktigt först om det är mycket snö på bilen med vattenslang för att få bort snö och is. Sen kör jag på med avfettning och högtryck som vanligt.

Att dörren kan bli lite svår att öppna får jag ta, har ju iofs kupévärmare så borde inte bli några problem. Får försöka torka av bilen så noga det går Tack för tipsen!
Citera
2016-01-01, 12:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Blir i en tvätthall jag kommer vara.. Jag får väl försöka torka av den ordentligt efteråt
Det är dörrlister jag tänker på.
Själv har jag aldrig råkat ut för det själv utan har bara hört om andra som fått dem fastfrusna.

På senare år har jag bara kört maskintvätt på vintern. Dessa blåser av, godtagbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in