2005-11-09, 23:37
Medlem
Har köpt mig en bit känguruytterfilé på ca 700g är det någon som har trevligt recept till kängurukött?
Citera
2005-11-10, 07:37
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
Har köpt mig en bit känguruytterfilé på ca 700g är det någon som har trevligt recept till kängurukött?
Jag äter känguru några ggr i månaden. Något recept har jag inte. Filéerna grillas till medium rare och käkas med sallad och majskolvar. Kängurusmaken skulle nog drunkna om man gjorde gryta eller något sånt.

Jag funderar på att göra råbiff på känguru, det vore kanske något? Hacka upp köttet och servera med äggula, hackad lök etc.
Citera
2005-11-10, 07:55
Medlem
Schulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
Känguru . Fins det och köpa? hur smakar den?
Citera
2005-11-10, 08:15
Medlem
Dennos avatar
Vad kostar det?
Citera
2005-11-10, 14:44
Bannlyst
Åt det rätt mkt i Australien då det var det billigaste köttet där Smakar speciellt men gott. Du ska laga det på riktigt Aussevis. Grilla (eller stek) på hög värme så du får en yta och inte för länge (blir lätt segt) och som avslutning häller du lite god öl över så det pyser till och låter det stå i det 1-2 min. Servera.
Citera
2005-11-10, 14:49
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme
Åt det rätt mkt i Australien då det var det billigaste köttet där Smakar speciellt men gott. Du ska laga det på riktigt Aussevis. Grilla (eller stek) på hög värme så du får en yta och inte för länge (blir lätt segt) och som avslutning häller du lite god öl över så det pyser till och låter det stå i det 1-2 min. Servera.

Låter du det stå på eftervärme då eller?
Citera
2005-11-10, 16:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag har bara ätit känguru på restaurang (i Sverige dock) och den jag fick var kolgrillad med en rödvinsbaserad sås. Mycket gott.

Jag drack en stor stark till, men jag kan tänka mig att en Australiensisk Shiraz vore superb till den anrättningen...
Citera
2005-11-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Vad kostar det?

209 kr /kg kostade det på Ica Kvantum

Funderar på om man ska skära upp den i biffar eller steka den hel i ugnen?
Ingen som vet hur många grader som köttet skall komma upp i?
Citera
2005-11-10, 19:31
Medlem
FoXxs avatar
Smakar det som kanin typ?
För det smakade verkligen inte särskilt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in