2015-12-31, 14:21
Medlem
LaScalas avatar
Det lurar faror överallt. Det framgår inte om nån låg på madrassen.
Är det sån kraft som utvecklas? Nån som är insatt i madrassexplosioner här?

2015-12-31 07:48, Övrigt, Stockholm
Sveavägen, Vasastaden. Uppblåsbar madrass som exploderat.

Polis beordrades till platsen efter uppgifter om att en uppblåsbar madrass som lagats med punkteringsskum exploderat.

Explosionen gjorde att ett flertal fönster i lägenheten krossades, ett hål i taket orsakades samt att lägenhetsdörren skadades. Anmälaren skadades lindrigt i ena handen.

En anmälan om framkallande av fara för annan upprättades.

Organisation
Polisen Stockholms län
City
Citera
2015-12-31, 14:24
Medlem
vtcs avatar
Det låter som att madrassen var fylld av något helt annat än luft.
Citera
2015-12-31, 14:27
Medlem
HomoNovuss avatar
O far åt helvete vilken jädra smäll det måste varit..

Kanske ljushuvudet hade en burk av det här liggandes hemma, http://teknikensvarld.se/dacksprej-l...sstopp-129013/
Citera
2015-12-31, 14:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var en precis likadan olycka för drygt två år sedan som hade en tråd med väldigt snarlik titel som denna: (FB) Uppblåsbar madrass exploderar.

Det är alltså inte att man bara blåst upp den med luft med för högt tryck, det ger inte sådan smäll utan något ljushuvud har blåst upp den med punkteringsspray som har brännbar drivgas.
Citera
2015-12-31, 14:45
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var en precis likadan olycka för drygt två år sedan som hade en tråd med väldigt snarlik titel som denna: (FB) Uppblåsbar madrass exploderar.

Det är alltså inte att man bara blåst upp den med luft med för högt tryck, det ger inte sådan smäll utan något ljushuvud har blåst upp den med punkteringsspray som har brännbar drivgas.

Tack! Allt har sin förklaring. Då behöver jag inte springa och ta betäckning om jag ser en luftmadrass.
Citera
2015-12-31, 16:39
Medlem
sommarlovs avatar
Hoppas att alla explosiva punkteringssprayer nu har ersatts av vettigare alternativ!
Citera
2016-01-01, 12:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hoppas att alla explosiva punkteringssprayer nu har ersatts av vettigare alternativ!
Av någon anledning har de tyvärr inte det. Enligt säkerhetsdatabladet för en sådan spray http://images.clasohlson.com/medias/...5982322718.pdf är drivgasen fortfarande butan och propan dvs. gasol. Jag har kollat ett par fabrikat till och det var samma sak där.a

Jag har sprängt några 25 l plastdunkar genom att blåsa i en pust med gasol och sedan antända med en gnisttändare. Smällde bra och dunken flög utav helvete så en hel madrass med sådant inomhus är nog inget jag skulle vilja testa, däremot gärna utomhus under kontrollerade former vore kul, ligg på den, tänd och "I can see my house from heeeeeeeeeeeere!"
Citera
2016-01-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns inga alternativ förutom freon att använda som drivgas i såna här sprayer, under förutsättning att de ska rymmas i så pass små behållare. Detta pga att det krävs högt tryck för att få in innehållet i ett bildäck.

Det har tidigare skett en del olyckor efter användning av punkteringssprayer. Problem uppstår givetvis också när folk använder sprayerna till något de inte är avsedda för.

Läs mer här...
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/o...ticle99509.ece

Jag skulle tro att tändkällan i det här fallet är en elpump.
Senast redigerad av pf10 2016-01-01 kl. 19:46.
Citera
2016-01-03, 02:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns inga alternativ förutom freon att använda som drivgas i såna här sprayer, under förutsättning att de ska rymmas i så pass små behållare. Detta pga att det krävs högt tryck för att få in innehållet i ett bildäck.

Det har tidigare skett en del olyckor efter användning av punkteringssprayer. Problem uppstår givetvis också när folk använder sprayerna till något de inte är avsedda för.

Läs mer här...
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/o...ticle99509.ece

Jag skulle tro att tändkällan i det här fallet är en elpump.

Det finns ju punkasprayer med ofarlig gas, men de är ungefär dubbelt så dyra som vanliga.
Citera
2016-01-03, 10:33
Medlem
lobstoks avatar
Om man "byter ut" luften efter spraylagning, kan man då köra? Fattar inte varför man måste byta däck dir
Citera
2016-01-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju punkasprayer med ofarlig gas, men de är ungefär dubbelt så dyra som vanliga.
Du får gärna länka i så fall. Det måste i så fall röra sig om avsevärt mycket större behållare (om de nu är avsedda för bildäck).
Senast redigerad av pf10 2016-01-03 kl. 14:37.
Citera
2016-01-03, 19:52
Medlem
Är nog ett bättre alternativ att ha tätningsmassa och en hand-/fotpump liggande i bagageutrymmet istället för punkaspray. Då kan man dessutom fylla på luft (och/eller "gegga") vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in