• 1
  • 2
2015-12-30, 21:07
Medlem
Lantbruks avatar
Fetmarkerar ett ord ur regeln:

Citat:
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Vad menas egentligen med att "eftersöka" någons identitet? Jag har blivit avstängd två gånger för att jag har frågat vad två olika användare heter, bor någonstans o.s.v.. Jag har inte uppviglat andra att outa användarna ifråga och inte heller hotat med att själv göra det. Jag har FRÅGAT!

Varför är detta egentligen ett regelbrott? Det är ju frivilligt för användaren ifråga att publicera sina personliga uppgifter eller ej. Har min enkla fråga en sådan stigmatiserande verkan att ett forum som inte censurerar Engla-skämt, hånfulla bilder på människor med Downs syndrom, rasism, konspirationsteorier, förintelseförnekelse o.s.v. helt plötsligt börjar ta hänsyn till användares retoriska trovärdighet och eventuella stolthet ?

Jag är själv inte anonym, och jag tycker att det är en retorisk poäng (flashback är ju trots allt ett diskussions- och debattforum) att fråga tuffa internetkrigare om de vågar föreslå andra användare att begå självmord och utmåla sig själva som övermänniskor även UTAN skydd av anonymitet. En sådan människas retorik och trovärdighet bygger till stor del på vederbörandes tilltro till sin egen förträfflighet och andras underlägsenhet, är det då verkligen orimligt att FRÅGA användaren ifråga om han eller hon är villig att gå ut med vilken grandios skapelse det är vi har att göra med?
Senast redigerad av Lantbruk 2015-12-30 kl. 21:15.
Citera
2015-12-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk

Vad menas egentligen med att "eftersöka" någons identitet? Jag har blivit avstängd två gånger för att jag har frågat vad två olika användare heter, bor någonstans o.s.v.. Jag har inte uppviglat andra att outa användarna ifråga och inte heller hotat med att själv göra det. Jag har FRÅGAT!

Varför är detta egentligen ett regelbrott? Det är ju frivilligt för användaren ifråga att publicera sina personliga uppgifter eller ej. Har min enkla fråga en sådan stigmatiserande verkan att ett forum som inte censurerar Engla-skämt, hånfulla bilder på människor med Downs syndrom, rasism, konspirationsteorier, förintelseförnekelse o.s.v. helt plötsligt börjar ta hänsyn till användares retoriska trovärdighet och eventuella stolthet ?

Jag är själv inte anonym, och jag tycker att det är en retorisk poäng (flashback är ju trots allt ett diskussions- och debattforum) att fråga tuffa internetkrigare om de vågar föreslå andra användare att begå självmord och utmåla sig själva som övermänniskor även UTAN skydd av anonymitet. En sådan människas retorik och trovärdighet bygger till stor del på vederbörandes tilltro till sin egen förträfflighet och andras underlägsenhet, är det då verkligen orimligt att FRÅGA användaren ifråga om han eller hon är villig att gå ut med vilken grandios skapelse det är vi har att göra med?

En av grundpelarna för Flashback är möjligheten att diskutera anonymt på grund av det är så pass kontroversiella ämnen som diskuteras ibland och man är extremt humorlös rörande det.
Så du får inte fråga eller försöka identifiera personen alls om du ska följa reglerna.
Citera
2015-12-30, 22:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Intressant. Har nämligen själv blivit tillfrågad av en moderator om vad jag heter. Via pm visserligen, vilket kanske gör en skillnad? Men om "eftersöka" kan betyda att bara fråga så är ju det ett avstängningsbart regelbrott.
Citera
2015-12-30, 22:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har också svårt att se hur en direkt fråga borde kunna räknas som "att efterforska". Det är ju frivilligt att svara.

Det finns ju enligt uppgift flera par som träffats just på Flashback. Det måste ju i något steg av bekantskapen begåtts ett regelbrott, för dom har ju uppenbarligen frågat & fått svar för att kunna träffas.
Citera
2015-12-30, 22:36
Medlem
Emerains avatar
Citat:

"eftersökta" är just vad du gör när du frågar. Du söker efter och försöket få tag och få reda på information.

Du kan tycka att folk inte borde vilja vara anonyma. Men på Flashback så ska folk kunna diskutera även känsliga ämnen och för vissa så krävs det att de är anonyma för att våga.

Vi är extremt humorlösa när det kommer till regel 1.06, och enklaste sättet för dig att undvika att bryta mot den regeln är att ge Fan i allt som kan likna att du försöker luska fram identiteten på någon annan.

Användare får vara hur öppna de vill med information om sig själva. När de väl skrivit det här så är det också öppen och känd information. Men för att skydda fe som vill vara anonyma så get du blanka fan i att luska i andras identiteter. Vill de säga så gör de det självmant. Du frågar inte. Anonymiteten är en grundpelare.
Citera
2015-12-30, 22:44
Medlem
epost72s avatar
Jag skulle säga att regel 1.06 är bland de enklaste att efterfölja.
Kort sagt så är det högst sällan "on topic" att ens fundera över vem man pratar med här på FB.
Mao så riskerar man som minst varning för OT och som mest avstängning för 1.06 om man ens nämner något som kan tolkas som ett brott mot 1.06 eller 0.03.
Jag har väldigt svårt att se vad som är så svårt att förstå.
Citera
2015-12-30, 22:44
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
"eftersökta" är just vad du gör när du frågar. Du söker efter och försöket få tag och få reda på information.

Du kan tycka att folk inte borde vilja vara anonyma. Men på Flashback så ska folk kunna diskutera även känsliga ämnen och för vissa så krävs det att de är anonyma för att våga.

Vi är extremt humorlösa när det kommer till regel 1.06, och enklaste sättet för dig att undvika att bryta mot den regeln är att ge Fan i allt som kan likna att du försöker luska fram identiteten på någon annan.

Användare får vara hur öppna de vill med information om sig själva. När de väl skrivit det här så är det också öppen och känd information. Men för att skydda fe som vill vara anonyma så get du blanka fan i att luska i andras identiteter. Vill de säga så gör de det självmant. Du frågar inte. Anonymiteten är en grundpelare.

Fetade: Om jag frågar så väljer de ju själva om de vill gå ut med informationen eller inte . Jag har ju inte hotat eller utpressat någon. Hur kan användare x:s FRÅGA leda till att användare Y är TVUNGEN att svara på frågan ?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag skulle säga att regel 1.06 är bland de enklaste att efterfölja.
Kort sagt så är det högst sällan "on topic" att ens fundera över vem man pratar med här på FB.
Mao så riskerar man som minst varning för OT och som mest avstängning för 1.06 om man ens nämner något som kan tolkas som ett brott mot 1.06 eller 0.03.
Jag har väldigt svårt att se vad som är så svårt att förstå.

Fast alla förolämpningar som dessa användare kommer med då? Räknas det som On Topic? Jag blev uppmanad att ta mitt liv av en av användarna vars identitet jag senare efterfrågade, är det On Topic?
Senast redigerad av Lantbruk 2015-12-30 kl. 22:48.
Citera
2015-12-30, 22:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Fetade: Om jag frågar så väljer de ju själva om de vill gå ut med informationen eller inte . Jag har ju inte hotat eller utpressat någon. Hur kan användare x:s FRÅGA leda till att användare Y är TVUNGEN att svara på frågan ?
Det finns aldrig någonsin en anledning för dig att ens ställa frågan.
Iom att du ställer frågan så har du klampat i klaveret sas.
Citera
2015-12-30, 22:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Fast alla förolämpningar som dessa användare kommer med då? Räknas det som On Topic? Jag blev uppmanad att ta mitt liv av en av användarna vars identitet jag senare efterfrågade, är det On Topic?
Helt irrelevant i sammanhanget.
Att en eventuellt gör fel ger inte dig frikort att skita i reglerna.
Citera
2015-12-30, 22:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Som sagt. Är det då ok om en moderator gör det? Eller om det görs via pm? Jag HAR blivit tillfrågad på det sättet av en moderator (som dock inte modererade i den tråden som hans pm handlade om) på ett sätt som var ganska pockande. Svarade i tråden att det hade jag ingen lust till, och utan att modsen i den tråden reagerade som om något otillåtet hade hänt.

Kan iaf vara bra att veta var skåpet ska stå.
Citera
2015-12-30, 22:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Y är inte tvungen att svara. Det är fortfarande förbjudet för X att fråga. Förbudet ligger på att fråga. Du får inte försöka få reda på information.
Citat:
Det har inget med regel 1.06 att göra.
Citera
2015-12-30, 23:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Som sagt. Är det då ok om en moderator gör det? Eller om det görs via pm? Jag HAR blivit tillfrågad på det sättet av en moderator (som dock inte modererade i den tråden som hans pm handlade om) på ett sätt som var ganska pockande. Svarade i tråden att det hade jag ingen lust till, och utan att modsen i den tråden reagerade som om något otillåtet hade hänt.

Kan iaf vara bra att veta var skåpet ska stå.
då får fy rapportera pm: et för regel 1.06 och så kommer det hanteras. Utan att veta något om just det aktuella fallet så kan jag ändå säga följande: moderatorerna står inte över reglerna. De kan fortfarande få varningar och bryta mot 1.xx regler. Så du får skicka en rp på PM: et och så kommer det hanteras som vilken annan rp som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in