2015-12-30, 18:00
Medlem
Hej, jag tänkte öppna ett konto på en annans personnummer och spara runt 2000:-/år i 16 år.
Tar gärna emot tips!
Citera
2015-12-30, 18:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag tänkte öppna ett konto på en annans personnummer och spara runt 2000:-/år i 16 år.
Tar gärna emot tips!

Så länge som det är ett personnummer tillhörande ett barn som är i din vård så ska det inte vara något problem att göra det.

Kanske var du ute efter tips på vad som är vettigt att göra med pengarna som sparas? I så fall skulle jag rekommendera att du försöker hitta breda aktiefonder med så låga avgifter som möjligt. Leta efter begrepp som "passivt förvaltad" eller "indexfond" och fördela pengarna mellan sådana fonder med inriktning på exempelvis Sverige, Europa, USA och lite utvecklingsländer/emerging markets.
Citera
2015-12-30, 18:42
Medlem
nedboys avatar
Om du är en sån som gärna inte aktiverar dig i sparandet så köp avanza zero för pengarna. Det bästa vore om du köpte i fyra olika fonder, 500kr i varje fond som dras månadsvis. Men gå gärna in på internet och läs om fonderna och deras inriktning i alla fall varannan månad. Bara för att kolla av det lite. Detta om du vill ha minimalt engagemang.

Om du har tänkt att du kan lägga några timmar i månaden så tycker jag att du ska gå in på Avanzas sida och helt enkelt läsa mer.

För guds skull använd inte storbankerna och deras hemska konton, depåer och avgifter. Jag föreslår Avanza-bank.
Citera
2015-12-30, 18:49
Medlem
Okej!

Jag ska öppna ett konto åt syrrans unge som är 2 år. Tänkte att hon kan få det när hon fyller 18, eller 20. Jag har hört att man kan öppna ett konto på henne och att jag står som förvaltare.

Ja precis, jag menar spartips. Och jag är inte alls insatt, så det blir någon form av passivt sparande då.
Citera
2015-12-30, 18:56
Medlem
Spara i eget namn o ge pengarna när det är dags. Då kan du bestämma när o hur hen får pengarna. O skatte tekniskt blir det bättre om du har lån.
Citera
2015-12-30, 19:18
Medlem
Men om jag står som förmyndare på kontot så är det väl ändå jag som bestämmer det?
Och jag har inga lån, och har inte planerat att ta några heller.
Citera
2015-12-30, 19:30
Medlem
Spara i en Kapitalförsäkring hos Avanza eller Nordnet istället, där du anger barnet som förmånstagare.

Du står som ägare och förvaltar pengarna.
Du bestämmer vid vilken ålder du anser att barnet är moget att ta över pengarna.
Du kan skriva över hela kontot till barnet när det är dags.
Om du skulle dö så går pengarna till barnet, inte till dödsboet.

Sedan lägger du upp ett månadssparande i någon bred indexfond, typ Länsförsäkringar Global Index.
Citera
2015-12-30, 19:40
Medlem
Har inte så stor koll på Avanza, är det lika säkert som en vanlig bank?
Bara så att dom tex inte kan kursa och pengarna försvinner ^^
Citera
2015-12-30, 21:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Har inte så stor koll på Avanza, är det lika säkert som en vanlig bank?
Bara så att dom tex inte kan kursa och pengarna försvinner ^^

Gå i konkurs kan alla göra men Avanza är en seriös aktör och minst lika säkert som någon annan bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in