2015-12-30, 14:49
Medlem
jesusfreaks avatar
Har sökt på Flashback men inte hittat svar på denna specifika fråga, så ber om ursäkt för vad som kan verka vara en upprepning!

Jag ska göra en potatiskaka till nyårsmiddagen imorgon, och har tänkt följa det här receptet.

Min fråga är nu om det är bäst att använda fast potatis, typ Asterix, eller mjölig King Edward till receptet i fråga. Vad blir skillnaden? Jag vill ha en potatiskaka som håller ihop och som man kan skära till fina "tårtbitar" efter färdigt resultat.

Tack på förhand för svar!
Citera
2015-12-30, 15:15
Medlem
Du kan använda båda typerna av potatis och du kan både riva och skiva potatisen. Allt har att göra med vilket slutresultat du vill ha.

Du får fram en fastare form med tydlig separation mellan potatisen och övriga ingredienserna om du både skivar och använder en fast potatissort.

Däremot kan du få en mjuk homogen kaka om du kör med mjölig potatis och river den.
Citera
2015-12-30, 16:03
Medlem
jesusfreaks avatar
Gott att du kopierar ett fem år gammalt svar på en annan tråd, utan att anpassa det till det jag faktiskt frågar om...
Citera
2016-01-06, 20:24
Medlem
Mooons avatar
Det lät jättegott. Jag har ätit potatiskaka men aldrig gjort någon. Hur gjorde du och hur blev den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in