2015-12-30, 11:44
Medlem
Jag har en liten snabb fråga som precis slog mig.

Jag har kört en clean install av Windows 10 på min desktop pc, aktiverade detta OS med min windows 7 nyckel.

Nu har jag en laptop jag vill installera windows 7 på, men kommer min windows 7 nyckel fungera på den datorn som aktivering eller kan jag få problem på något sätt att min windows 10 dator blir inaktiverad eller liknande?
Citera
2015-12-30, 11:48
Medlem
mi:nes avatar
Det kan fungera, men risken är att du stöter på följande:
http://windows.microsoft.com/en-us/w...ror-0xc004c008
Citera
2015-12-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Det kan fungera, men risken är att du stöter på följande:
http://windows.microsoft.com/en-us/w...ror-0xc004c008
Då var det inte så farligt.

Det jag vill undvika är ju en deaktivering av mitt windows 10 system, så den där lilla risken kan jag ta.

Då provar jag nu, och återkommer med rapport
Citera
2015-12-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
Det jag vill undvika är ju en deaktivering av mitt windows 10 system
De kommer inte deaktivera ett redan aktiverat system för att någon försöker aktivera med samma nyckel på annan dator.
Citera
2015-12-30, 13:10
Medlem
Det har gått bra hittills, men nu kom jag på att jag inte har någon CD med alla drivrutiner så jag får inte igång internet på datorn.

Jag minns inte vilken modell det är på datorn heller, det är HP pavilion g7, men det finns ju för tusingen flera olika modeller på just denna också verkar det som då 4st olika drivrutiner för wifi hittills har failat att installeras.
Citera
2015-12-30, 13:15
Medlem
Citat:
Det har gått bra hittills, men nu kom jag på att jag inte har någon CD med alla drivrutiner så jag får inte igång internet på datorn.

Jag minns inte vilken modell det är på datorn heller, det är HP pavilion g7, men det finns ju för tusingen flera olika modeller på just denna också verkar det som då 4st olika drivrutiner för wifi hittills har failat att installeras.
Du har ingen sladd som du skulle kunna använda tills dess att datorn är färdig? Det är ju en laptop, så den går ju att flytta på.
Annars skulle jag rekommendera en minnessticka bara, 50kr på närmsta handel som har sådant.
Citera
2015-12-30, 13:24
Medlem
Citat:
Du har ingen sladd som du skulle kunna använda tills dess att datorn är färdig? Det är ju en laptop, så den går ju att flytta på.
Annars skulle jag rekommendera en minnessticka bara, 50kr på närmsta handel som har sådant.

Jo jag har testat köra med sladd också men jag får upp samma problem där, att nätverkskortet saknar drivrutiner. Jag använder mig av en USB sticka just nu och har testat ca 10 olika drivrutiner utan framgång.

Testade även ett usb nätverkskort som är plug n play men det kunde inte installeras.
Citera
2015-12-30, 13:36
Medlem
Citat:
Jo jag har testat köra med sladd också men jag får upp samma problem där, att nätverkskortet saknar drivrutiner. Jag använder mig av en USB sticka just nu och har testat ca 10 olika drivrutiner utan framgång.

Testade även ett usb nätverkskort som är plug n play men det kunde inte installeras.
Udda, Win7 brukar vara duktig på att finna en simpel drivrutin för nätverkskort i sitt inbyggda bibliotek.

Om du letar runt lite på datorn så borde det finnas ett mer exakt modell-nr som du borde kunna knappa in på HPs support-sida för att få fram en lista med drivrutiner och dylikt.
Citera
2015-12-30, 13:55
Medlem
Citat:
Udda, Win7 brukar vara duktig på att finna en simpel drivrutin för nätverkskort i sitt inbyggda bibliotek.

Om du letar runt lite på datorn så borde det finnas ett mer exakt modell-nr som du borde kunna knappa in på HPs support-sida för att få fram en lista med drivrutiner och dylikt.

jag lyckades träffa rätt och installera en drivrutin för LAN kortet, så jag smackade in kabeln och låter driver booster ta hand om resten just nu.

Hittills har inte aktiveringen bråkat så det verkar ha fungerat bra.

EDIT: Skulle aktivera windows nu men fick upp "Produktnyckeln du har angett får inte att använda för att aktivera Windows på den här datorn"

Såg dock att det sitter en nyckel på undersidan av datorn så det löste sig.

EDIT2: Så sammanfattning av denna tråd blev ju som så att en aktivering med samma nyckel du har aktiverat windows 10 med innan fungerar alltså icke att aktivera windows 7 med igen.

Hoppas tråden kan komma till nytta för någon annan med samma fråga i framtiden.
Senast redigerad av Lfomod 2015-12-30 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in