2015-12-29, 23:27
Medlem
CygneRouges avatar
Hur går rättssamhället tillväga med att identifiera en avliden?

Det specifika fallet jag tänker på var ett självmord. Den avlidne (kombinerad GM/BO ?) har skrivit brev, fysisk snail-mail till bror och ex-fru, att han tänker begå självmord på en viss specificerad plats. Brodern är den förste att läsa brevet och kontaktar omgående polisen. Polispatrull rycker ut och hittar, 2-3 dagar efter dådet, den avlidne på angiven plats. Vid den avlidne hittas dennes ID-handlingar.

Finns det nu den minsta tvekan med identifieringen av BO/GM ?
Citera
2015-12-29, 23:38
Medlem
eXtremos avatar
En person som varit död i 2–3 dagar, och som hittas tillsammans med ID-handlingar, torde inte vara särskilt svår att identifiera. Vad är din fråga?
Citera
2015-12-29, 23:45
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En person som varit död i 2–3 dagar, och som hittas tillsammans med ID-handlingar, torde inte vara särskilt svår att identifiera. Vad är din fråga?

Det är en annan person, inblandad i psykvård-branschen, som hävdar att någon närstående måste personligen identifiera liket.

Jag kan ingenting om det här, det här är det första självmordet i bekantskapen.
Citera
2015-12-29, 23:50
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

JAAAAAAAA SJÄLVKLART!!

Det är såna som du som har sätt till att Muhammed från Syrien, tyvärr tappade han bort sitt pass, fick lov att stanna i Sverige.

X kan ha gett sitt pass till Y som begick självmord.

I sverige så måste vi faktiskt ha bevis för olika saker, men kan bara inte lala runt
Citera
2015-12-29, 23:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
JAAAAAAAA SJÄLVKLART!!

Det är såna som du som har sätt till att Muhammed från Syrien, tyvärr tappade han bort sitt pass, fick lov att stanna i Sverige.

X kan ha gett sitt pass till Y som begick självmord.

I sverige så måste vi faktiskt ha bevis för olika saker, men kan bara inte lala runt
Så om Svensson A ger passet till Svensson B, vilka ser ut som varandra, är det helt åt helvete att någon tror att Svensson B är Svensson A?

Du får gärna diskutera detta i I&I.
Citera
2015-12-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Hur går rättssamhället tillväga med att identifiera en avliden?

Det specifika fallet jag tänker på var ett självmord. Den avlidne (kombinerad GM/BO ?) har skrivit brev, fysisk snail-mail till bror och ex-fru, att han tänker begå självmord på en viss specificerad plats. Brodern är den förste att läsa brevet och kontaktar omgående polisen. Polispatrull rycker ut och hittar, 2-3 dagar efter dådet, den avlidne på angiven plats. Vid den avlidne hittas dennes ID-handlingar.

Finns det nu den minsta tvekan med identifieringen av BO/GM ?

Under förutsättning att det inte råder något tvivel om att personen på id-handlingen är den avlidne så räcker det alldeles utmärkt som identifiering.
Citera
2015-12-30, 16:30
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADahl
Under förutsättning att det inte råder något tvivel om att personen på id-handlingen är den avlidne så räcker det alldeles utmärkt som identifiering.

Tack. Det finns ingen brottsmisstanke utan ett solklart självmord.

Det var "den insatte" som svamlade om identifiering.
Citera
2015-12-30, 20:12
Bannlyst
RSV har flera sätt att identifiera (Rättsmed.verket).
Identifiering sker i flera led, dels med hjälp av anhöriga och dels med tandkort, fingeravtryck som matchas i olika databaser. Man kontrollerar även tatueringar.
ID-handlingar på plats underlättar, men RSV har i åtanke att vara uppmärksamma med just ID switch.

Kan tänka mig att man samkör DNA analys mot polisens databas om identitet okänd.
Senast redigerad av Mowglion 2015-12-30 kl. 20:17.
Citera
2024-11-07, 12:59
Medlem
Nymphahoras avatar
Jag bumpar den här tråden hellre än att skapa en ny, för jag har en fråga i anslutning.

Om vi tänker oss att polisen hittar kroppen efter en försvunnen person som har vissa skador efter att ha legat i naturen eller i vatten, men som stämmer i klädsel, hår, kropp, etc så undrar jag hur långt identifikationen behöver gå innan man meddelar anhöriga att det är X som är hittat? Jag tänker mig ett fall där brott kan misstänkas.

Jag antar att identifikation genom tatueringar etc inte kan ske förrän vid obduktionen. DNA-test tar väl åtminstone 12 timmar även vid högt prioriterade fall.

Så min första fråga fråga är: Säger polisen till de anhöriga att vi har hittat en kropp som vi tror är X men vi behöver vänta på DNA-svar för att vara helt säkra?

Min andra fråga: Är det någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan identifikationen är säkerställd när en kropp efter en eftersökt försvunnen person hittats?

Jag har i alla fall förstått att om polisen misstänker brott går det inte till som på film där anhöriga ska se kroppen för att bekräfta identiteten - anhöriga får inte identifiera brottsoffer i Sverige. Det kan vad jag försår förekomma vid andra dödsfall, exempelvis om vid ett uppenbart sjukdomsfall där personen avlider på akuten och anhörig kommer dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in