Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-29, 21:40
Medlem
Hejsan, sitter o kollar lite teknikrelaterade strökurser för våren o kommer över en som heter "Spelutveckling för Android". Däremot så är kursbeskrivningen på två meningar.. Hade tyckte det var superkul att gotta ner sig i något i denna stilen på fritiden men undrar lite över förkunskaperna som krävs :/ Högskolan har knappt någon information om det. Kursen är i alla fall en grundkurs och målet är att ha 2 färdiga spel i slutet av terminen. Problemet är att jag har nästintill 0 erfarenhet av programmering och är orolig över att dom förutsätter att man redan kan programmering?

Tacksam för svar på denna dumma fråga
Citera
2015-12-29, 21:42
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Hejsan, sitter o kollar lite teknikrelaterade strökurser för våren o kommer över en som heter "Spelutveckling för Android". Däremot så är kursbeskrivningen på två meningar.. Hade tyckte det var superkul att gotta ner sig i något i denna stilen på fritiden men undrar lite över förkunskaperna som krävs :/ Högskolan har knappt någon information om det. Kursen är i alla fall en grundkurs och målet är att ha 2 färdiga spel i slutet av terminen. Problemet är att jag har nästintill 0 erfarenhet av programmering och är orolig över att dom förutsätter att man redan kan programmering?

Tacksam för svar på denna dumma fråga

Länk till kursen kanske?
Citera
2015-12-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Länk till kursen kanske?

Här är den! http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=DA569A&view=Overview
Citera
2015-12-29, 23:07
Medlem
rjonssons avatar
Det står bara att den kräver gymnasienivå som förkunskap, så den kan du nog genomföra. Den är nog inte svårare än en grundkurs i andra programmeringsspråk, som kan vara svårt nog om man aldrig programmerat.

Anmälde mig själv till kursen nu :-)
Citera
2016-01-03, 04:50
Medlem
tantrs avatar
Har utvecklat rätt många spel för Android, samt windows.

Jag kan ge dig lite tips på vad du behöver kunna för att klara av att göra ett spel, i 2D(ska du köra på 3D nivå blir det genast mycket svårare).

Först & främst, välj ett språk. Jag hade Valt Java eftersom du vill fokusera mot mobiler.

Förkunskaper:

• Hantera Loopar(Hela spelet sker i en loop & uppdateras för varje snurr)
• klasser & objekthantering. - Vill du göra ett roligt spel & inte behöva skapa alla objekt manuellt så
ska du lära dig objekthantering. Så du kan skapa samma objekt flera gånger utan att upprepa massa kod.
• Listor(arrayer), för att på ett smidigt sätt lagra data.
• Lära dig skicka parametrar(olika datatyper) till metoder & klasser.
• Ett spelbibilotek. Du måste inkludera någon form av spelbibliotek för att skapa ett spel. Det finns mängder av olika bibliotek att välja bland t.ex. LibGDX, Cocos2dx är exempel på sådana.
Att lära sig ett spelbibliotek tar också sin lilla tid, men det brukar finnas bra guider för det.
• Vill du ha med achievements, topplistor, ha annonser i dina spel måste du även lära dig att implementera Apier från Google(Admob, Google Play Services).

När du är klar med ditt spel så bör inte de senare punkterna vara så svåra att integrera med ditt projekt.

Har du mer frågor svarar jag gärna. Vill inte länka till mina spel här.

VH
Citera
2016-01-03, 13:02
Medlem
trollgubbens avatar
Jag tycker du ska söka en ingenjörsutbildning till hösten om du vill bli programmerare.

Innan dess kan du värma upp med att ta dessa gratis nät-kurser hos Udacity:
1. Intro to Java Programming: Building Programs with Classes & Objects
2. 2D Game Development with LibGDX: Building Cross Platform Mobile Games
3. How to Make a Platformer Using LibGDX: Cross Platform Robot-Blasting Fun

Tillägg: Börja programmera idag genom att ta ovan nämnda Java-kurs! Om du inte kan hantera grundläggande programmering, loopar, objektorientering och datastrukturer lär du inte kunna ta till dig högskolekursen.
Senast redigerad av trollgubben 2016-01-03 kl. 13:14.
Citera
2016-01-03, 13:20
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Det står bara att den kräver gymnasienivå som förkunskap, så den kan du nog genomföra. Den är nog inte svårare än en grundkurs i andra programmeringsspråk, som kan vara svårt nog om man aldrig programmerat.

Anmälde mig själv till kursen nu :-)

Kursplanen vitnar om att den inte lär dig programmering. Utan en grundkurs i objektorienterad programmering eller motsvarande förkunskaper lär det bli väldigt svårt att ta till sig kursen.
Citera
2016-01-04, 18:58
Medlem
Jag har också sett den kursen och är rätt sugen på en sen anmälan... Med tanke på att den enda kursboken påstår sig kunna lära ur spelprogrammering för Android på 24 timmar så tror jag att det kommer att handla om att lära genom att göra, i extrem form, och utan förkunskaper eller teoretiserande...

http://www.bokus.com/bok/9780672336041/sams-teach-yourself-android-game-programming-in-24-hours/
Citera
2016-01-06, 21:01
Medlem
tantrs avatar
här är en bra guide: http://www.swedroid.se/forum/threads/hur-du-goer-ett-mobilspel-android-ios-turtorial.128765/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in