2015-12-29, 21:40
Medlem
Hej jag ska koppla in en ny tuta på bilen från biltema kan jag koppla den på orginal tutans två kablar eller måste jag använda ett relä. och vad gör det för nytta?
Citera
2015-12-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wmww77
Hej jag ska koppla in en ny tuta på bilen från biltema kan jag koppla den på orginal tutans två kablar eller måste jag använda ett relä. och vad gör det för nytta?

Om du ska ersätta den gamla tutan med en ny så bör du kunna ansluta den direkt på de befintliga kablarna.

Ska du ha båda tutorna inkopplade så kanske det kan vara läge för ett relä.

Relät matas med spänning från batteriet, men styrs av tutknapp eller annan brytare på instrumentbrädan, så att inte all ström måste gå via knappen utan bara styrströmmen, enkelt förklarat.
Citera
2015-12-29, 22:04
Medlem
Baalzamons avatar
Är det verkligen en tuta du har köpt och inte något stort kompressorhorn som drar massor med ström?
Citera
2015-12-29, 22:11
Medlem
KiselMupps avatar
Originaltutan är oftast kopplad med relä, så det bör vara ok att koppla den nya i parallell med den gamla.
Citera
2015-12-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det verkligen en tuta du har köpt och inte något stort kompressorhorn som drar massor med ström?
ser ut som en vanlig tuta fast lite större med relä i förpackningen 12v
Citera
2015-12-30, 00:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
ser ut som en vanlig tuta fast lite större med relä i förpackningen 12v
Du kan väl svara på frågorna folk ställer.
Ska du ha kvar orginalet?
Drar det mycket ström?
Länk till Biltema, tack.
Citera
2015-12-30, 01:08
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:

Ett relä är en strömbrytare kort och gott Du styr en starkare ström en förbrukare
kräver genom reläet av/på/växlande med en liten knapp och kablar för svagström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in