2015-12-29, 18:19
Medlem
Sitter i Brasilien och la precis på luren efter ett samtal med SEBs kundtjänst.
Jag ville höja den dagliga uttagsgränsen på mitt kort, men då det inte gick så sa tjejen jag pratade med att det ändå blir billigare att handla med kortet än att ta ut pengarna kontant.
vid uttag så tas en uttagsumma på 35kr ut samt en procent på 1.6% av summan (detta procentuella påslag tas även ut vid kortköp i butik, men utan uttagssumman.

Om jag då gör köp på ca. 100-200kr om dagen så bör det väl i slutändan ändå bli dyrare att handla med kortet om jag tar ut 1000kr per uttag (maxgränsen) och köpen brukar ligga på 10-15kr st? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tänker även att Brasiliens real är relativt svag just nu, och kommer med all säkerhet att bli svagare under min vistelse här.
Om jag då bunkrar upp med billiga real nu och säljer/använder dem när de blir starkare igen efter denna kris så tjänar jag ju ändå på det?

Kanske lite luddigt inlägg, men kort och gott; Kort eller kontant?
Citera
2015-12-29, 18:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Du säger ju själv att det är samma procent PLUS 35 kr vid uttag, så då låter det självklart att det är billigare att betala med kortet än att ta ut kontanter.

Själv brukar jag försöka betala med kort så mycket som möjligt, men det brukar ju variera rätt mycket i olika länder hur gångbart det är med kort. Brasilien vet jag inget om, men om de flesta ställen tar kort så kör med det.
Citera
2015-12-29, 19:12
Medlem
Mejselkalles avatar
Sitter som kund på Swedbank, kör alltid deras kreditkort när jag är ute och far. Lätt att spärra, full koll på utgifter och massa försäkringar när man drar plastkortet.
Värt att kolla upp?
Citera
2015-12-29, 23:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Sitter i Brasilien och la precis på luren efter ett samtal med SEBs kundtjänst.
Synd att du inte skaffade kort hos Santander innan resan som inte har någon uttagsavgift eller valutaväxlingspåslag ...tar alltid med det när jag reser.

Är du där med någon som har kontanter så kan du Swisha eller överföra till reskamraten.
Citera
2016-01-02, 06:12
Medlem
Sek-Losos avatar
Detta är ett gissel!

Bor själv på Filippinerna och alltid problem med de förbannade uttagsgränserna!

Men det brukar ju vara möjligt att gå till en bank och köpa valuta med kortet.

Vet inte hur det är i Brazil, men här kan man ta ut max 10K Peso per uttag i bankomat (ca 1800kr) så man åker på en ny avgift på varje uttag...

Har man pengar på banken borde man väl få ta ut hela beloppet när man vill tycker jag. Sjuk att banker får begränsa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in