Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Jag begick ett brott. Betalade böter och ersättning till de utsatta. Men ingen ersättning till lokalen. På grund av att jag inte ännu fött södana papper att jag skall betala till kronofogden om skadegörelserna.
Och desto längre det tar, desto mindre blir räntan?
Det blev så inalla fall för mig när jag utsattes för ett brott. Jag lämnade in papprerna till kronofogden alldeles för sent, vilket ledde till att jag fick en väldigt låg ränta på bara hundra lappar. Vad jag fick för information av min omgivning, var att räntan blir lägre desto längre tid det tar. Betyder detta att desto längre tid de lämnar in papprerna till kronofogden om skadegörelserna, desto lägre ränta blir det?
Kan man vara skyldig pengar till kronofogden utan sin medvetande?
Det har gått några månader nu, och inga som helst besök ifrån kronofogden eller papper ifrån de. Så jag antar att jag inte har fptt några papper ifrån de överhuvudtaget om att jag skall betala pengar.
Jag avaktarxatt ringa de på grund av att jag har folk i min närhet för tillfället.
Men bestämde att jag kunde starta en tråd, så får jag åtminstonen någon infromation i alla fall.
1. Ja man kan vara skyldig pengar utan att du vet om det, under 27kr är inte kronofogden skyldiga att rapportera dig om skulden.
2. Du får ingen betalningsanmärkning förens delgivningspappret är tillskrivit, men de är rätt snabba med påminnelser och om du inte skickar in den så kommer de och knackar på, inte bara hos dig.
De knackar på hos grannar, kollar runt ja allt möjligt, ibland sätter de även en färg glad lapp att de har varit där eller ger till grannen och de ger dig sedan, oftast är det via brevinkastet men inte alltid, men så långt har de absolut inte kommit verkar det som. Det vet jag för min granne för ett par år sedan var skyldiga mig pengar och massa andra, då knacka de på här och sökte honom och sådär. Sa att jag söker han också men han dök aldrig upp igen. Kanske självmord vet inte då jag inte följde upp skulden blev de preskriberat.
3. Hur kan räntan bli lägre ju längre tid de tar, fattar inte?
4. Kronofogden kräver även en skuld av dig på 680kr tror jag ifall om du kommer dit, men fattar inte, hur vet du att de är efter dig p.g.a skulden? Följer inte andra parten upp målet inom 12 månader är de preskriberat, eller mja, berors ju på skuldens storlek men verkar inte vara så stora summor då hade motparten varit dig häck i häl med hjälp av kronis gubbarna. Är det en liten summa skiter nog motparten i saken.
Edit: Om du inte vill presentera dig för fogden själv så ring och säg att du är en arbetsgivare som skall anställa dig, allt är offentligt i detta landet. Bara ring och spela någon annan så får du svar på tal, de är en receptionist som svarar inte en handläggare eller indrivare så de kommer inte se att du varit intresserad av dina siffror för att sedan bli extra intresserade av dina frågor.
Lycka till.