2005-11-09, 19:28
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjena.

Jag läste nyss på svt text att svensken äter allt för mycket salt, en genomsnittlig svensk sätter i sig två tsk salt per dag mot rekommenderade en tsk.

Jag saltar min mat ganska rejält. I alla fall om jag jämför med mina kamrater. Saltar nästan alltid när jag ska äta nåt. Salt är gott

Hur står det till med er saltkonsumtion?

/ Bråkis

Svt text:
Citat:
Nya studier visar att salt är farligare än vad man tidigare trott. Att halvera saltintaget skulle därför betyda mycket för hälsan.
-Lågt räknat tror jag att antalet dödsfall i stroke skulle kunna minska med 30 procent. Mot hjärtinfarkter skulle effekten bli nästan lika stor, säger Olle Melander, forskare vid Lunds universitet, till SvD.
Citera
2005-11-09, 19:33
Medlem
Samma här, salt är gott. Jag vill ha salt mat så som bacon, rökt skinka, viktigt att kött är ordentligt saltat osv. Fast mest använder jag Aromat till det mesta, som ju också är salt. Gott är det men kanske inte så bra.
Citera
2005-11-09, 19:36
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Salt är gott och jag har lågt blodtryck och har blivit ordinerad att äta mer salt!
Citera
2005-11-09, 19:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Saltar på tok för mycket. Spelar ingen roll om det är på sallader eller tofugrytor

Lägger gärna en extra slant för att få lite "bättre" salt. Dock har jag lågt blodtryck, händer rätt ofta att jag blir yr om jag reser mig för fort och då kan salt vara bra i viss mån.
Citera
2005-11-09, 19:39
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Saltar på tok för mycket. Spelar ingen roll om det är på sallader eller tofugrytor

Lägger gärna en extra slant för att få lite "bättre" salt. Dock har jag lågt blodtryck, händer rätt ofta att jag blir yr om jag reser mig för fort och då kan salt vara bra i viss mån.
Salt på sallad är riktigt gott! Jag brukar salta och peppra om jag äter sallad!
Citera
2005-11-09, 19:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Salt på sallad är riktigt gott! Jag brukar salta och peppra om jag äter sallad!

Absolut, det är mer på senare tid jag uppmärksammat det faktum att salt gör under tillsammans med sallad. Ett prisvärt och gott salt tycker jag "Falksalt gourmet flingsalt från havet" är. Minns inte kilopriset men gott är det.
Citera
2005-11-09, 19:47
Medlem
Un Perros avatar
Är det verkligen en nyhet att salt är farligt och att vi svenskar äter för mycket av det?

Även jag har lågt blodtryck, men jag visste inte det var bra att äta salt då. Så trevligt

Har nog en väldigt normal konsumtion av salt i övrigt, möjligen lite mindre än gemene man.
Citera
2005-11-09, 19:47
Medlem
CodeMANs avatar
En sak som jag inte gillar när gäller svenskarnas matlagningsvanor är att de flesta gör exakt som det står på ett recept, dvs. till punkt och prick, utan att smaka maten under matlagningen.

Det kan vara mycket möjligt att man inte behöver använda X tsk. salt till maten, men folk gör så bara för att det står på receptet.

/Cody
Citera
2005-11-09, 19:55
insomnias avatar
Hehe. Så det är därför jag blir yr när jag reser mig fort? Mer sällan än ofta nuförtiden, reser mig knappast längre.

Saltar också på tok för mycket. Morsan kommenterar varje gång. Jag saltar allt, och jag menar allt jag äter i matväg.
Citera
2005-11-09, 19:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Allt det här snacket gjorde mig sugen på SALT. Var nyfiken på hur det skulle smaka, gjorde i ordning wasa sport-knäcke med salt, vegetabiliskt smör, paprika, sallad. Det var nog mer salt än annat på...riktigt gott.
Citera
2005-11-09, 20:06
Medlem
Hemlige Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Samma här, salt är gott. Jag vill ha salt mat så som bacon, rökt skinka, viktigt att kött är ordentligt saltat osv. Fast mest använder jag Aromat till det mesta, som ju också är salt. Gott är det men kanske inte så bra.

Aromat är "värre" än salt eftersom det innehåller mycket glutamat, men det kanske var det du menade.
Citera
2005-11-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mannen
Aromat är "värre" än salt eftersom det innehåller mycket glutamat, men det kanske var det du menade.

Det visste jag faktiskt inte, är det glutamatet som är farligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in