2015-12-29, 04:19
Medlem
Vad är detta för skit som plötsligt blivit populärt ? Tycker folk verkligen att det är snyggt med dessa tröjor eller är det något som ska vara roligt för att det är utmanande och annurlunda? Det är inte bara jultröjor utan också stickade tröjor med fula färger och mönster.

Förklara varför du köpt en sån ful tröja tack.

Vet inte vart jag skulle lägga tråden så det blev här. Ursäkta ifall det vart fel.
Citera
2015-12-29, 04:27
Medlem
Nytt-kontos avatar
Det är som mycket annat importerat från usa, handlar nog mest om att sticka ut.
Citera
2015-12-29, 04:43
Utan att veta exakt vad du menar så antar jag att du syftar på stickade jultröjor av den typ som Chevy Chase med stolthet bar i "Ett päron till farsa..." eller som Al Bundy tvingades bära i "Våra värsta år".

Jag tror att det handlar om ett västerländskt kulturellt fenomen där det som var så o-coolt att det blev ett skämt i 80-/90-talets feelgoodfilmer några år senare vänder 180 grader och istället blir ett anti-mode. Lite som 90-talets ironi, men där kläderna får vara statementet istället för tvärtom-språket.

Vi ser det på andra håll i mode och kultur, framförallt i hipsterkulturen som omfamnar feta skogshuggarskägg, farfarsjackor, fotriktiga Ecco-skor och praktiska Fjällrävenryggsäckar. Det här är saker som i vilket annat sammanhang som helst hade betraktats som töntigt/lillgammalt men som i hipsterkulturen inlemmas i hela kitet. Stig-Helmer blir en latte-sippande filmstuderande.
Citera
2015-12-29, 19:40
Medlem
Har ingen jultröja själv, men kidsen har förärats var sin Det har verkligen varit en jultröje-boom i affärerna i år och det återstår att se hur länge den överlever. Själv tyckte jag att kombinationen mysig stickad tröja med jultema var klockrent. Sedan att mönstret är någon löjlig ren i tomteluva odyl. gör ju bara saken ännu bättre, lite humor så där i vintermörkret när det nalkas jul. Det enda negativa jag kan se med en jultröja är att den är inte särskilt användbar, det är ju inget barnen vill ha på sig i februari hur kallt det än må vara....
Citera
2015-12-30, 10:23
Moderator
fredrik686s avatar
Reklam och marknadsföring --> Kläder och skor: Allmänt
/Moderator
Citera
2015-12-30, 15:07
Medlem
Towans avatar
Det är lite det som är poängen. Det nästan officiella namnet på tröjorna är ju just Ugly Christmas Sweaters.

Jag har ett par, just för att de är fulsnygga och så otroligt mysiga.
Citera
2015-12-31, 06:03
Medlem
Hur ser dessa jultröjor ut?

Personligen tycker jag en stickad fair isle tröja kan va snyggt till rätt utstyrsel. Men kanske inte sådana som åsyftas?
Citera
2015-12-31, 20:49
Medlem
Den snyggaste i år måste ändå vara 2Chainz dabbin santa christmas sweater som han drog in två miljoner dollar på https://gyazo.com/8614ebe850f9d1961637513965f8587c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in