Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-28, 22:37
Medlem
Jag vet inte hur jag ska börja.
Kanske med en ursäkt för allt jag som blir skriven fel, kommer även att blanda in lite engelska.

Jag försöker att vara så neutralt som möjligt, lite svårt med alla emotioner omkring det.

Jag träffade nån från Sverige för några år sen och fell in love. Jag hade ett job som allowed me att jobba varhelst, så jag bara kom till Sverige för att testa hur det skulle vara.

Efter en ganska kort tid var ett barn på väg och då blev frågan om bosituationen lite akutare. När vi pratade med varandra hur vi skulle hantera situationen, tog jag upp min oro över att vi inte känner varandra bra och att jag inte ens vet om jag vill leva i Sverige.
Min partner vägrade att gå in i den diskussionen och sa att jag skulle inte oroa mig om det. Om jag inte ville leva här så är det ingen problem att flytta allihopa, oavsett om vi är fortfarande tillsammans eller inte.

Jag tyckte det var en ganska oreflekterad sak att säga och provade att ignorera den part. Men det gick inte att prata om nått annat, min partner bara höll fast med ideen att „du får bestämma vart vi ska leva“. Jag försökte att prata om det om och om igen, involverade också vänner i diskussionen. Men min partner bara repeated „jag lovar att vi kan flytta om du inte trivs här“ och ställde våran relation on the line by saying „om du inte tror på det jag lovar dig, så är det bättre att vi gör slut här och nu“.
Jag vill understyrka att jag verkligen inte var emot att skaffa barn, så det var absolut inte att det var det enda alternativ till en abort/ensam föralder.

This is getting longer than intended. I shorten it up:
Två år senare började jag att bringa upp topic att flytta. Min partner ville vänta med diskussionen flera gånger med vad jag tycker var vettiga argumenter, så jag gick med på det (totalt två år till). Men nu orkar jag inte längre och nu vägrar min partner allt diskussion och har bestämmt sig att „jag och barnen kommer i alla fall leva i Sverige. Och det är löjligt om du tror att jag skulle flytta bara för att jag lovade det“.
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det.

Funderade länge att posta det här under "Juridik", men hoppar verkligen att vi kan hitta en annan lösning (även om jag nästan gav upp på det). Jag har ingen aning vem (eller vilken institution) jag skulle vända mig till? En parterapeft? Familjrådgivning?
Från ett moralisk ståndpunkt tycker jag att det är självklart „bindande“, men ändå: hur ser det juridiskt ut?

P.s.
Om nån funderar över „barnperspektivet“:
Vi är båda överens att barnen skulle inte har det minsta problem att flytta. Jag kommer från ett medeleuropeisk land, vi har båda bra ekonomi, båda (!) våra familjer bor i närheten av min hemstad (min sambos familj flyttade dit från Sverige för länge sen), ingen familj alls i Sverige. Våra barn har lived ca. halva sitt liv där (gick även på förskola där), men var alltid bosatt i Sverige.
Citera
2015-12-28, 22:42
Medlem
Vad är det du vill ha svar på? Om det är juridiskt bindande att säga att man vill kunna välja var man ska bo?
Citera
2015-12-28, 22:43
Medlem
hur många är barnen? ålder?
bodde de i Sverige o gick på dagis i annat land? vilket land gäller det? talar barnen språket? din kvinna, talar hon språket? kan hon fortsätta arbeta inom sitt yrke där?
Citera
2015-12-28, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Du kan skippa juridik-avdelningen.

Ni har ingen bindande juridisk överenskommelse - inte ens om ni hade skrivit papper på det. Man får nämligen inte ta ifrån människor att backa från avtal om var de skall bo, vem de skall vara gifta med osv.

Du har inte heller några stora möjligheter att vinna rätten att flytta barn som är förankrade här till ett annat land om inte mamman - som av naturliga skäl är vårdnadshavare (minst en av två) går med på det.
Citera
2015-12-28, 23:09
Medlem
Cornholio.s avatar
Är det ett framtida inbördeskrig du vill undvika? Om ni är rasfrämlingar så rekommenderar jag er att flytta nu på en gång, ni kommer ändå bli deporterade förr eller senare! Vem vet du kanske är en vit europé och situationen kanske är lika jävlig i ditt hemland...

Du har tre val såsom jag ser det!
1. Du stannar...
2. Du flyttar utan ungarna. Kanske kommer de förstå i framtiden när de blir äldre eller så kommer de hata dig för all framtid.
3. Försök få vårdnad (custody) över barnen och lämna med dem och om mamman vill följa efter så gör hon väl det.
Citera
2015-12-28, 23:21
Medlem
Jag är rätt säker på att både Sveriges och eu lagstiftningen säger samma sak här. Barnen stannar i det land som de bor så länge som en av vårdnadshavarna stannar i landet. Blir oerhört svårt för dig att få enskild vårdnad då den stora risken är just att du skulle flytta barnen ur landet om du får vårdnaden.
Mycket enklare blir det att köra programmet romantik 1.1 och vill leva med dig för evigt 2.3. Är du duktig på de så kan modern följer med dig till världens ände
Citera
2015-12-29, 00:17
Medlem
Jag svarar lite fritt på allt:

Mamman pratar språket (tyska). Barnen är perfekt två-språkiga (3o1år). Yes, det var ingen problem att gå till förskolan där för nästan ett år utan att vara bosatt (jag var faktisk förvånad … det kostade inte ens mer).

Jag är öppen om vart vi skulle bo, men är ganska språkberoende på mitt jobb … men där finns ju minst 5 länder i Europa som har tyska som språk (i alla fall i en signifikant stor område inom landet). Mamman har det säkert mycket enklare att hitta jobb där än jag har i Sverige.

Jag fattar att det inte är juridisk bindande for good reason. Out of curiosity: hur är det t.e. när man flyttar utomlands pga ett temporär jobb? Kan en föraldrar sen vägra att flytta tillbaka även om det var tydlig från början att det bara var temporärt.

Jag tror mitt största "problem" är att jag känner mig lurat. Jag kan även acceptera att jag "måste" stanna i Sverige, men jag tycker det är so oerhört osjyst att upprepa och låter någon believe something för 4 år och sen bara ta det tillbaka när det blir konkret.

P.s. Och nej, vi kommer inte att bli deporterad. Min sambo är as svensk as man kan vara. Jag kan letar om det finns någonting som en Judenpass i en av förföraldrarnas vindar (låter nästan som det är something like that du är efter ).
Och om det skulle vara så: vi är verkligen inte beroende på anything i Sverige.
Senast redigerad av gimmick 2015-12-29 kl. 00:33.
Citera
2015-12-29, 00:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimmick
Jag svarar lite fritt på allt:

Mamman pratar språket (tyska). Barnen är perfekt två-språkiga (3o1år). Yes, det var ingen problem att gå till förskolan där för nästan ett år utan att vara bosatt (jag var faktisk förvånad … det kostade inte ens mer).

Jag är öppen om vart vi skulle bo, men är ganska språkberoende på mitt jobb … men där finns ju minst 5 länder i Europa som har tyska som språk (i alla fall i en signifikant stor område inom landet). Mamman har det säkert mycket enklare att hitta jobb där än jag har i Sverige.

Jag fattar att det inte är juridisk bindande for good reason. Out of curiosity: hur är det t.e. när man flyttar utomlands pga ett temporär jobb? Kan en föraldrar sen vägra att flytta tillbaka även om det var tydlig från början att det bara var temporärt.

Jag tror mitt största "problem" är att jag känner mig lurat. Jag kan även acceptera att jag "måste" stanna i Sverige, men jag tycker det är so oerhört osjyst att upprepa och låter någon believe something för 4 år och sen bara ta det tillbaka när det blir konkret.

P.s. Och nej, vi kommer inte att bli deporterad. Jag kan letar om det finns någonting som en Judenpass i en av förföraldrarnas vindar (låter som det är det du är efter).
Och om det skulle vara så: vi är verkligen inte beroende på anything i Sverige.
Är mamman Svensk medborgare o barnen bosatta i Sverige så är detta svaret du kommer få från varenda Svensk myndighet.
Citera
2015-12-29, 04:07
Medlem
Hoppas du lärt dig något om kvinnor i Sverige, när barnen kommer så vänds på steken, det har flera erfarit.
Allt som sagts innan glöms och du fungerar som en plånbok om du vill vara kvar.

Att ta det till en myndighet kan du glömma!

I Sverige värdesätts dessa i rankad ordning:

1. Barn
2. Kvinnor
3. Husdjur
4. Män

Lycka till!
Citera
2015-12-29, 04:08
Medlem
Raxbahns avatar
Väldigt många par hamnar i samma situation som TS.: Förälskelsen tar slut och vardagen gnager. En part blir alltid först med att längta efter förändring av något slag och den andra parten saknar förståelse för dessa känslor.
I ditt fall TS, verkar du mena att språkproblemen och kanske hemlängtan är de stora orsakerna till din vilja att flytta?

Försök beskriva dina känslor när du pratar med mamman och be henne fundera på om förhållandet håller ifall du flyttar ensam. Hursomhelst måste du flytta, annars kommer du bara att bli psykiskt sjuk med depressioner och apati med tiden, vilket kommer att göra dig till en dåligt fungerande pappa och en värdelös partner för mamman.

Själv ska du fundera på om det inte räcker med att flytta inom Sverige för att få till den förändring du söker. Flytta från landet till stan eller tvärtom beroende på din/er mentalitet. Använd Skype t.ex. för att prata med släkt och vänner från din hembygd, vilket kan vara en bra medicin mot hemlängtan.
Citera
2015-12-29, 04:33
Medlem
Antar att mamman har ändrat sig utifrån att det nu gått en tid. Hon har helt enkelt etablerat sig där ni bor nu och trivs bra med det livet.

Att rycka upp allting och tappa kontakt med vänner, byta jobb och bostad är ett stort steg, speciellt om målet är luddigt och det antyds kanske att det blir fler flyttningar.

Under de här 4 åren har TS kanske haft en del problem själv? Kan det gjort att mamman då känner att en flyttning kanske inte löser problemen utan skapar bara fler problem?

Givetvis kan det även ha att göra med kärleken. Men det verkar inte vara så att TS och mamman har tröttnat på varandra utan skulle då utan problem kunna fortsätta vara tillsammans om TS stannar kvar i Sverige.

Iallafall, man kan och ska inte tvinga någon att flytta om den personen inte vill det. Det kan komma väldigt surt efteråt, vilket på sätt och vis kanske är just vad som hänt med TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in