2015-12-28, 19:51
Bannlyst
Vet ni någon ras? Tänkte kanske boxer eller Dobberman, rottweiler. Är det någon som vet hur pass allergi vänliga dom är?
Citera
2015-12-28, 19:56
Medlem
Allergin har ju inte med pälsen att göra bara, saliven triggar ju väldigt mycket också.
Citera
2015-12-28, 19:57
Medlem
finns inga. är du väldigt allergisk går det inte. är du bara lite allergisk brukar det gå att vänja sig. hundar som klipps med maskin o dessutom badas ofta brukar funka då. städa ofta. inga hundar i sovrummet. vädra varje dag etc.
Citera
2015-12-28, 19:59
Bannlyst
En korsning mellan golden och (stor)pudel lär ha ytterst allergivänlig päls. Används bla av vissa barnsjukhus som en vandrande lekkamrat. Minuset är att den är lagom vacker.
Citera
2015-12-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
En korsning mellan golden och (stor)pudel lär ha ytterst allergivänlig päls. Används bla av vissa barnsjukhus som en vandrande lekkamrat. Minuset är att den är lagom vacker.
fast det är ju bara ljug att de är allergivänliga. pudel är en klippras så ibland funkar det. en blandras med pudel i kan givetvis oxå få en sådan päls men absolut inte säkert att det blir så. en golden är inte särskilt allergivänlig.
dessutom är de dyra (runt 25)och kan bara livförsäkras för ca 6.
Citera
2015-12-28, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
fast det är ju bara ljug att de är allergivänliga. pudel är en klippras så ibland funkar det. en blandras med pudel i kan givetvis oxå få en sådan päls men absolut inte säkert att det blir så. en golden är inte särskilt allergivänlig.
dessutom är de dyra (runt 25)och kan bara livförsäkras för ca 6.

Hur får du det till ljug? Iofs är jag inte säker om det är golden eller labrador man korsat med pudel och alla avkommor kanske inte får den pälsen som eftersträvas men för övrigt vet jag att jag har rätt.
Citera
2015-12-28, 20:28
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Myt. Wally Conron (som var den veterinär som "skapade" begreppet) hävdar att den eventuella allergivänligheten är olika mellan olika individer även i dessa korsningar, precis som den är hos tex pudel eller bichon. Finns ingen garanti utan man får pröva sig fram.

Citat:
Conrad explains that the raison d'être for having these crosses in the first place was to prevent allergy symptoms, and that characteristic cannot be guaranteed by simply creating a Poodle cross. He complains, "This is what gets up my nose, if you'll pardon the expression. When the pups were five-months old, we sent clippings and saliva over to Hawaii to be tested with this woman's husband. Of the three pups, he was not allergic to one of them. In the next litter I had, there were 10 pups, but only three had non-allergenic coats. Now, people are breeding these dogs and selling them as non-allergenic, and they're not even testing them!"
https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201404/designer-dog-maker-regrets-his-creation

Citat:
‘The golden doodle is another example. You can trim a poodle’s coat or brush a retriever’s coat, but mix them together and you have a completely unmanageable, matted coat. It is irresponsible breeding and it is done purely to make money.’
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2564373/The-hidden-suffering-dogs-bred-cute-Adorable-looks-Cuddly-names-like-Labradoodle-But-trend-cross-bre ed-dogs-raises-disturbing-questions.html

Men... om man nu vill ha en "allergivänlig" hund som inte är jätteliten så får man testa pudelkorsningarna. Om man nu inte vill ha en storpudel.. Men det finns aldrig några garantier.
Citera
2015-12-28, 21:59
Medlem
Finns inga garantier men lagotto anses vara relativt allergivänlig precis som pudel.. pudel är en högenergihund som behöver jobba... även lagotto skulle jag tro.

När man testar för katt så lämnar man en handduk hos uppfödaren sen tar hem o sover med (om man itne har astma då kanske man ska va försiktigare)
Citera
2015-12-28, 22:44
Medlem
Sereenas avatar
Pudeln är som sagt "allergivänlig" vilket innebär att en välskött pudel (som badas ofta för att hålla pälsen fri från bla mjäll och andra allergener) ofta fungerar bra för personer med måttlig pälsallergi.

Vissa personer har dock kraftigare allergi och kan tex reagera mycket kraftight på saliv.
Citera
2015-12-28, 22:45
Bannlyst
Citat:
Intressant!
Citera
2015-12-28, 22:54
Medlem
OTE=GatorG|55840442]Hur får du det till ljug? Iofs är jag inte säker om det är golden eller labrador man korsat med pudel och alla avkommor kanske inte får den pälsen som eftersträvas men för övrigt vet jag att jag har rätt.[/quote]
det är ljug eftersom det inte finns stöd i forskning bla. Hur "vet" du att det stämmer? läst på pajasarbas egna blocketannonser?
det brukar vara labrador som korsats m storpudel. labrador har en vanlig päls som är fet o vattenavstötande. inte så allergivänlig.
Citera
2015-12-28, 23:20
Bannlyst
Vet ni om pälsallergin blir bättre med tiden?
Har varit hundvakt nu två veckor. Första dagarna kändes som hösnuva, nu känner mig jag igentäppt endast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in