2015-12-27, 23:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Köpte en snus och dricka på pressbyrån och betalade med kort.
Stoppade i kortet och behövde bara bekräfta beloppet.
Ingen kod eller id kontroll.

Frågade om jag inte skulle slå in koden och fick till svar att det inte behövs vid summer under 200 kr.
Första gången det har hänt mig är det något nytt?

Känns lite otryckt om ens kort blir stulet eller tappas.

Om detta är en ny rutin så undrar jag varför? vad är syftet?

Mvh
Citera
2015-12-27, 23:55
Medlem
MrWeedbergs avatar
Syftet är att transaktionerna ska gå fort. Jag såg detta fenomen för ca ett år sedan, och blev lika förvånad. Huvudsyftet var att spara tid.
Lät bra tills jag insåg att man kan bli av med kortet. En liten säkerhet är ju maxbeloppet på 200kr, men många mindre köp blir till slut stora summor. Dessutom måste kortet sättas i efter att terminalen fått ett belopp av kassan för att detta ska fungera.

Jag upplever att det fortfarande är ganska ovanligt att ha det här systemet, så än så länge är det ganska "lugnt" om man tappar kortet.
Citera
2015-12-28, 00:00
Medlem
Fopolls avatar
Vid betalning av parkering brukar inte ens möjligheten finnas att ange pin-kod. Bara att stoppa i kortet och betala direkt.
Citera
2015-12-28, 00:05
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Syftet är att transaktionerna ska gå fort. Jag såg detta fenomen för ca ett år sedan, och blev lika förvånad. Huvudsyftet var att spara tid.
Lät bra tills jag insåg att man kan bli av med kortet. En liten säkerhet är ju maxbeloppet på 200kr, men många mindre köp blir till slut stora summor. Dessutom måste kortet sättas i efter att terminalen fått ett belopp av kassan för att detta ska fungera.

Jag upplever att det fortfarande är ganska ovanligt att ha det här systemet, så än så länge är det ganska "lugnt" om man tappar kortet.
Lugnt har det aldrig varit. https://www.cl.cam.ac.uk/research/se...chipbroken.pdf
Kostar inte särskilt mycket att bygga ihop eller.

Det är idiotiskt att införa betalsystem för att "snabba upp det hela". Detta är ju lyx för tjuvar.
Citera
2015-12-28, 06:59
Medlem
T_Sands avatar
Jag har sett betalningssystemet också. Otroligt smidigt och snabbt.

Borde finnas ett maxbelopp på typ 500 kr per dygn, plus att konsumenten borde få veta att tjänsten ens finns.
Citera
2015-12-28, 11:08
Medlem
Är man inte oaktsam så står ju banken för fiolerna vid förlust av kort. Så varför oroar ni er?

Kontanter i börsen är väl klart mer osäkert och kan tänka mig att de flesta ibland har gjort kontanta inköp på klart över 200kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in