2015-12-27, 22:52
Medlem
passports avatar
Jag och familjen körde igår en längre sträcka på runt 60 mil, efter runt 50-55 körda mil tändes motorlampan (gul) och det blinkades i kördatorn om motorelekteonikfel. Nu har vi endå kört bilen idag och motorlampan släcktes av sig själv efter tre körcyklar. Problemet är att vi måste köra hem om två dagar och det är nästan 100 mil hem vågar man köra eller ska jag försöka få en tid hos verkstad innan så dom får kolla på bilen? Känns ju som att det borde vara lugnt om lampan har släckts av sig själv? Bilen är relativt ny 2013 och det är kvar garanti på den.
Citera
2015-12-27, 23:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Kör med den o garantin lär falla.
Börja med att läsa ut felkoderna.
Citera
2015-12-28, 00:03
Medlem
Nej inte den sträckan. Det är något med din motorstyrning. Kan bli värre än vad det är.
Citera
2015-12-28, 00:08
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Jag och familjen körde igår en längre sträcka på runt 60 mil, efter runt 50-55 körda mil tändes motorlampan (gul) och det blinkades i kördatorn om motorelekteonikfel. Nu har vi endå kört bilen idag och motorlampan släcktes av sig själv efter tre körcyklar. Problemet är att vi måste köra hem om två dagar och det är nästan 100 mil hem vågar man köra eller ska jag försöka få en tid hos verkstad innan så dom får kolla på bilen? Känns ju som att det borde vara lugnt om lampan har släckts av sig själv? Bilen är relativt ny 2013 och det är kvar garanti på den.

Ibland är det skitsaker som får motorlampan att skina.
Åk till verkstad och koppla upp den.
Citera
2015-12-28, 03:08
Medlem
passports avatar
Ok tack för svar! Blir att boka tid imorgon då tidigt.
Citera
2015-12-28, 09:17
Moderator
Eftersom den inte är konstant tänd och bilen går som den ska, hade jag kört. Det verkstaden kommer göra är ändå bara att läsa felkoder, se att du haft ett temporärt fel på nåt, eventuellt nollställa felminnet och be dig fortsätta köra för att se om det uppträder igen.

Som sagt, jag hade kört och lämnat in om det uppträder igen eller om det inte gör det bett dem att kolla det nästa service.
Citera
2015-12-28, 11:43
Medlem
passports avatar
Varit inne på märkesverkstad nu och dom Tittade på felloggarna. Det var någon gammal felkod som dykt upp igen. Inget fel på motorn enligt dom. Kostade inte en krona heller så det var skönt. Tack för alla svar i tråden och god fortsättning på er.
Citera
2015-12-28, 13:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Varit inne på märkesverkstad nu och dom Tittade på felloggarna. Det var någon gammal felkod som dykt upp igen. Inget fel på motorn enligt dom. Kostade inte en krona heller så det var skönt. Tack för alla svar i tråden och god fortsättning på er.
Det kallar jag för service.
Normalt är 800kr bara för att plocka fram felkodsläsaren
Citera
2015-12-28, 15:14
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ja verkligen, blev smått chockad själv. Hittills väldigt nöjd med bilen och service jag fått hos Mazda.
Citera
2015-12-28, 16:07
Medlem
P55s avatar
passport: Skönt att det löste sig.
Men ett fel som dyker upp är ju ändå något fel. Är det gul varningslampa så är det oftast fel i avgasreningen, t.ex. en sond som krånglar....

Förresten borde det vara krav på att biltillverkarna på en display kunna visa vad som är fel, allt
för att underlätta för bilägaren, men då tjänar ju tillverkarna inga pengar på eftermarknaden.
Citera
2015-12-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det är ju garanti kvar på bilen.
Citera
2015-12-28, 22:43
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
passport: Skönt att det löste sig.
Men ett fel som dyker upp är ju ändå något fel. Är det gul varningslampa så är det oftast fel i avgasreningen, t.ex. en sond som krånglar....

Förresten borde det vara krav på att biltillverkarna på en display kunna visa vad som är fel, allt
för att underlätta för bilägaren, men då tjänar ju tillverkarna inga pengar på eftermarknaden.
Nja kanske, som jag förstod det var det något mer känt gammalt fel typ från någon gammal uppdatering lr något. Men det kan ju förstås bara vara skitsnack, tycker bilen går bra och märker ingen skillnad i prestanda eller förbruk. Jag ska endå lämna in bilen på service om 2 månader så då får dom ta en mer grundlig koll och se om någon mätare är paj. Det skulle iaf inte vara något problem att köra dom 100 milen hem enligt verkstaden här. Pajar bilen har jag iaf gjort det jag kunnat ifall dom börjar gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in