Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Det här är en verkligt intressant vinkel. Du säger att han inte egentligen har något ansvar för sina handlingar.
Han har fullt ansvar för sina handlingar, nu; problemet är att 'personen' är ett ständigt flöde.
Individen som handlade i det förflutna existerar inte längre. Anta att det var 8 år sedan. I princip varje cell i kroppen är utbytt. Var befinner sig 'individen' som utförde handlingen? Den är död. Det var en idé som fanns då, ett tanke- och beteendemönster fyllt av känslor och upplevda behov.
Anta att det var 8
minuter sedan. En större del av 'personen' kvarstår eventuellt som ett tanke- och beteendemönster, men det finns inga som helst garantier för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Så om jag dör för dina händer är det bara slumpen.
Om du dör av att ett träd faller över dig, var det slumpen, eller var det trädets fel? Var det kanske vindens fel? Blixtens fel? Zeus fel? Tors fel? Guds fel? Om du tror att trädet är besjälat kanske du kan klaga på något slags inre skogsväsen bakom barken, men till vilken nytta? Lika obesjälad är människokroppen; eller har du lyckats isolera dig själv (det du refererar till med termen 'jag') till någonting specifikt och tydligt definierat?
Du verkar tro att det sitter en slags 'person' inne i kroppen, eller har jag fel? Du känner det i dig själv, och projicerar det på andra kroppar. Kanske.
Betrakta följande korta berättelse, vid behov kan jag översätta den:
"Imagine you’re rowing a boat on a foggy lake, and out of the fog comes another boat that crashes into you! At first you’re angry at the fool who crashed into you — what was he thinking! You just painted the boat. But then you notice the boat is empty, and the anger leaves … you’ll have to repaint the boat, that’s all, and you just row around the empty boat. But if there were a person steering the boat, we’d be angry!
Here’s the thing: the boat is always empty. Whenever we interact with other people who might “do something to us” (be rude, ignore us, be too demanding, break our favorite coffee cup, etc.), we’re bumping into an empty boat. We just think there’s some fool in that boat who should have known better, but really it’s just a boat bumping into us, no harm intended by the boat.
That’s a hard lesson to learn, because we tend to imbue the actions of others with a story of their intentions, and how they should have acted instead. We think they’re out to get us, or they should base their lives around being considerate to us and not offending us. But really they’re just doing their thing, without bad intent, and the boat just happens to bump into us."
Tankeexperiment: Anta att en individ har en hjärntumör som direkt och utan tvekan orsakar våldsamma utbrott. Är det våldsamma beteendet individens fel? Är det personens fel om någon dör till följd av ett av dennes våldsutbrott? Bör vi låta tumören vara kvar, och straffa individen så som den är? Bör vi operera bort tumören, och därmed 'bota' alla våldsamma tendenser, och sedan straffa den fredlige personen som kvarstår? Vem (eller
vad) är det vi straffar, egentligen?
Varför måste vi ha någon att skylla på? Varför måste vi leva i tron om att någon har kontroll? Du tror att du har kontroll över din kropp, för att det känns så. Anta att du blir medveten om kroppens rörelser samtidigt som de sker, och all känsla av att 'detta är någonting jag gör' är en rationalisering som sker i efterhand.