2015-12-27, 17:10
Medlem
När jag satt mig i bilen imorse var växellådan ovanligt trög. Jag kunde först inte röra växelspaken åt vänster eller höger, bara upp och ner mellan 3 an och 4 an. Efter någon minut låssande det och den fungerade som vanligt. Jag antar att lådan var kall, men jag har aldrig känt detta förut. Är lådan påväg att rasa. Jag har en liten bil med en 1,3 l motor -08.
Citera
2015-12-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
När jag satt mig i bilen imorse var växellådan ovanligt trög. Jag kunde först inte röra växelspaken åt vänster eller höger, bara upp och ner mellan 3 an och 4 an. Efter någon minut låssande det och den fungerade som vanligt. Jag antar att lådan var kall, men jag har aldrig känt detta förut. Är lådan påväg att rasa. Jag har en liten bil med en 1,3 l motor -08.

Kolla oljan, antar du har hydrauliskt kopplings till samma behållare som bromsvätskan.
Kan vara tjock olja som blir då ändrad i viskositeten när bilen blir varm. Alternativet kan vara byta oljan i lådan.
Lamelen kärvar på splinsen.
Kall låda i kombination med sliten koppling.

Dunkar det till i kraftöverföringen när du växlar?
har du wire ?
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-27 kl. 17:24.
Citera
2015-12-27, 17:23
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Låter som en trög växelwire pga kylan, fukt som krupit in och fryst.
Citera
2015-12-27, 17:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Låter som en trög växelwire pga kylan, fukt som krupit in och fryst.
+1, brukar komma några trådar om det varje vinter, fett stelnar i kyla och det kan göra att grejerna rör sig lite trögre.
Citera
2015-12-28, 02:55
Medlem
VW Lupo eller Polo tidigt 2000-tal? Brukar smygläcka växellådsolja vid växelföraren på lådan. Utan olja går det trögt. Tillslut rasar lådan.
Citera
2015-12-28, 16:15
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation
VW Lupo eller Polo tidigt 2000-tal? Brukar smygläcka växellådsolja vid växelföraren på lådan. Utan olja går det trögt. Tillslut rasar lådan.

bennnann skriver ju i trådstarten att bilen är från 2008 så knappast från tidigt 2000-tal.
Men hade TS redan från början skrivit vilken bil, årsmodell, utetemperatur och exakt årtal så hade han fått bättre och snabbare hjälp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in