2015-12-27, 15:21
Medlem
Jag har en router från telia, technicolor tg799vn v2.
Dock så har jag inte wifi i hela huset.
I veckan gjorde jag väl lite av ett impulsköp och köpte en Apple time capsule fån 2011 (tror det blir 4:e generationen).
Jag får den att funka tillsammans med routern, men då har jag två nätverk igång. då på den briljanta iden att försöka utöka nätverket med time capsule. Men jag får det inte att fungera.
Börjar tvivla på om grejerna är kompatibla med varandra. Är det så illa att de inte är det?
Eller är det jag som gör nåt fel?
Jag har provat att skapa utökat nätverk både med och utan nätverkskabel, samt att båda apparaterna stått i samma rum, så kontakt ska de ha haft.

Jag vill ju inte ha ett nytt nätverk, vill bara förstärka det befintliga.
Någons om vet om det är möjligt?
Citera
2015-12-27, 15:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Har du varit inne i routerns gränssnitt och öppnat portar eller bryggat 799:an? Alla Telia Smart-modemen är kända för att vara jäkligt krångliga att få ihop med en förstärkare. Det är längesedan jag jobbade där så jag har glömt bort mycket, men du behöver antingen brygga (men det dödar 799:ans WiFi-signal så det är inte exakt vad du är ute efter) eller öppna portar som tillåter detta.

Jag kan inget om Time Capsule, jag är PC-användare, så jag vet inte om du kan använda den som förstärkare. Om det inte går så tjänar du mest på att döda 799:ans WiFi och bara använda Time Capsulen skulle jag säga.

Om du googlat på de två produktnamnen, "Telia Smart Time Capsule", så får du upp guider om detta.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-12-27 kl. 15:29.
Citera
2015-12-27, 15:34
Medlem
Aha, tack.
Nej inget av detta har jag gjort.
Hade ju hoppats att grejerna var så pass smarta att de skulle lösa det själva lisor
Det är med modem och uppkopplingar är inte heller min starka sida så jag är inte jättekunnig på det. Så jag tar mer än gärna emot tips på hur/vad jag ska göra.

Nej precis, jag ska ju inte bryggkoppla och använda time capsule som router utan förstärka signalen så att jag har den i hela huset.
Du fäkar inte ha koll på vilka portar som ska öppnas då?
Citera
2015-12-27, 19:17
Medlem
Avlyssnads avatar
Vad du behöver är en range extender och på rak arm vill jag påstå att NETGEAR har de bästa på marknaden.

Du tar du din nyinköpta range extender (200 SEK på netonnet.se) och kopplar in den en meter ifrån ditt telia-modem. Därefter trycker du på WPS- knappen på Telia-modemet för att sedan göra samma sak på range extendern. När dessa parats ihop så kan du stänga ner range extendern, flytta den till och koppla in den i den del av lokalen där du har dåligt med wifi från Telia-modemet.

Då ska ditt problem vara fixat. Hoppas att du har kvar kvittot på din time capsule eftersom apple produkter är ökända för att vara icke kompatibla med allt annat än just apple produkter.
Citera
2015-12-27, 19:21
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneGuy
Aha, tack.
Nej inget av detta har jag gjort.
Hade ju hoppats att grejerna var så pass smarta att de skulle lösa det själva lisor
Det är med modem och uppkopplingar är inte heller min starka sida så jag är inte jättekunnig på det. Så jag tar mer än gärna emot tips på hur/vad jag ska göra.

Nej precis, jag ska ju inte bryggkoppla och använda time capsule som router utan förstärka signalen så att jag har den i hela huset.
Du fäkar inte ha koll på vilka portar som ska öppnas då?

Det här med portar o sånt är inte aktuellt för extenders eftersom de helt enkelt kopplar upp sig på modemet som vilken annan komponent som helst (mobilen exempelvis) men med skillnaden att den agerar som AP - Accesspoint dvs. den delar även ut wifisignalen som den erhåller från modemet.
Citera
2015-12-27, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har en router från telia, technicolor tg799vn v2.
Dock så har jag inte wifi i hela huset.
I veckan gjorde jag väl lite av ett impulsköp och köpte en Apple time capsule fån 2011 (tror det blir 4:e generationen).
Jag får den att funka tillsammans med routern, men då har jag två nätverk igång. då på den briljanta iden att försöka utöka nätverket med time capsule. Men jag får det inte att fungera.
Börjar tvivla på om grejerna är kompatibla med varandra. Är det så illa att de inte är det?
Eller är det jag som gör nåt fel?
Jag har provat att skapa utökat nätverk både med och utan nätverkskabel, samt att båda apparaterna stått i samma rum, så kontakt ska de ha haft.

Jag vill ju inte ha ett nytt nätverk, vill bara förstärka det befintliga.
Någons om vet om det är möjligt?
Använder du kabel så ska du inte utöka nätverket

Följ;
https://support.apple.com/en-us/HT204616

Huruvida det fungerar när det inte är en AirPort som skapar nätverket så får du testa och se
Citera
2015-12-28, 09:20
Medlem
Ringde Telia support igår.
Han tyckte att det borde gå, men han visste inte hur.
Han trodde inte att det handlade om att öppna några portar.
Jag gick sedan in på routerns inställningar i datorn och såg att jag själv kunde bestämma lite hur jag skulle använda Time Capsule. Om jag skulle ha den som en hårddisk, enhet osv. Var ungefär tio olika möjligheter men jag hittade inget som passade.

Men är det verkligen så fånigt som att jag inte kan använda den som utökning av nätverket?
Citera
2015-12-28, 09:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men är det verkligen så fånigt som att jag inte kan använda den som utökning av nätverket?

Korrekt. Time Capsule har inga sådana möjligheter.
Citera
2015-12-28, 13:07
Medlem
Men åhhh.... vad värdelöst!
Är det först om jag skaffar en till Airport som det funkar att förstärka wifi-signalen?
För i inställningarna kan jag ju välja:
1. skapa nätverk
2. utöka befintligt nätverk.

Men då är det så illa att det bara fungerar om jag redan har en apple router.
Citera
2015-12-28, 13:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Också helt korrekt observerat.
Citera
2015-12-28, 13:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Också helt korrekt observerat.

Själv skulle jag sluta använda wi-fi I din nuvarande router och skaffa en eller i värsta fall två UniFi Ap. Sannolikt räcker en, men i värsta fall kan du köra trådlös uplink till den andra, en teknik som spöar skiten ur alla "range extenders".
Citera
2015-12-28, 13:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Men åhhh.... vad värdelöst!
Är det först om jag skaffar en till Airport som det funkar att förstärka wifi-signalen?
För i inställningarna kan jag ju välja:
1. skapa nätverk
2. utöka befintligt nätverk.

Det är väl bara roaming som inte fungerar mellan din telia o din apple, du kan väl dra en kabel från din telia till din apple och sätta upp två separata wifi nät. Dina enheter kopplar sedan upp sig till det ena eller andra nätet beroende på var du är i huset.

Jag har något liknande då jag har ett nät inomhus och ett i båthuset, är man i trädgården o klipper gräs t.ex så kopplar min smartphone upp sig till det starkaste beroende på om jag är på fram eller baksidan av huset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in