Citat:
Ursprungligen postat av
Mahan
Hej!
Många rättfärdigar till exempel homoäktenskap med att "alla har rätt att gifta sig".
Detta är felaktigt och ett dåligt argument eftersom även innan homoäktenskap infördes hade de rätt att gifta sig på samma vilkor som alla andra.
Alla ska ha samma rättigheter i ett land ja.
Men homoäktenskap måste verkligen inte finnas för att alla ska ha samma rättigheter ska uppfyllas.
Ett äktenskap är mellan man och kvinna enligt lag i Sverige före 2009 har jag för mig.
Alla som ville ingå ett äktenskap hade rätt att göra detta i Sverige oavsett om du var man, kvinna, svart, vit, gul, pensionär, pedofil, homofil, medelålders eller ung.
(Personer under 18 år var tvungna att ansöka om dispens från åldersgränsen på 18 år)
Men förutom de under 18 år så hade alla rätt att gifta sig på SAMMA villkor det skulle vara en man och en kvinna.
Alla hade alltså samma rättighet och det som var förbjudet var förbjudet för Alla oavsett sexuellägning, "ras", ålder, kön medmera.
Så nej homoäktenskap har inget med en rättighet att göra.
Rättigheter kan även skilja sig mellan länder huvudsaken är att alla medborgare i ett land har samma rättigheter och skyldigheter.
Citat:
Är jag snett ute om jag påstår att en rättighet endast kan existera för person A om det är en skyldighet för person B att "främja" denna rättighet? För att göra ett exempel:
Nej din rättighet är din rättighet den blir inte andras skyldighet. Man måste inte utnyttja sina rättigheter utan har själv rätt att välja.
I Sverige har man rätt till abort. Det är ingen internationell rättighet och jag själv skulle aldrig utnyttja den rättigheten eftersom det är barbariskt.
Men det är din rättighet i detta land ifall du vill utnyttja den.
Däremot har JAG enligt FN mänskliga rättigheter rätt till samvetsfrihet detta är en rättighet som jsg vill utnyttja den innebär t.ex att jag inte behöver utföra abort, dödshjälp, dela ut kondomer eller annat som skulle kunna gå emot mot samvete.
Så nej jag har ingen skyldighet att utföra dina rättigheter för att det ska vara din rättighet.
Utan du har rätt att välja dina rättigheter jag har rätt att välja mina.
Rättigheter är frivilliga inte skyldigheter.
Citat:
1. Alla har rätt att andas.
2. Stryper jag någon kan den personen inte andas.
3. Det är min skyldighet att inte strypa någon.
Förutsätt att personen jag stryper inte uttrycker ett hot mot någon eller något.
Om min definition av rättighet är logisk, är det då min skyldighet att viga homosexuella?
Är allt bara luddigt eller är jag
Vad tycker ni?
Nej det är inte din skyldighet att viga homosexuella.
Du har rätt till samvetsfrihet och det är din rättighet att inte behöva göra sådant som går emot din tro och samvete.
Man ska inte få rättigheter på andras bekostnad.
Utan rättigheter är sådant som angår en själv och var och en har rätt att välja vilka rättigheter man vill utnyttja.
Rättigheter ska inte vara något man är tvungen att utnyttja då är det inte längre en rättighet utan ett tvångsmedel.
Du har alltså rätt att inte delta i andras rättigheter men du får inte heller stoppa eller förhindra dem från att utnyttja den rättigheten precis som deninte får förhindra din rätt att slippa delta i deras rättigheter.