2015-12-26, 23:08
Medlem
Silentminds avatar
Hejsan! Är ofrivilligt arbetslös och börjar nu bli galen. Jag har ingen motivation alls längre. Jag är/var en kreativ person och spelade mycket musik och målade men nu när jag får lust att spela på min gitarr eller måla något slutar det oftast i frustration, jag suger på att måla, allt jag spelar låter skit. Ingenting är roligt längre, jag vet att jag egentligen kan men jag har inte den rätta mentaliteten för att göra något längre. Har också vänt på dygnen vilket är standard om man inte gör något på dagarna, det gör att jag sover när alla mina vänner gör något.

Jag försöker döda tråkig tid med tv-spel men allt känns så jävla meningslöst, vid minsta förlust avinstallerar jag skiten för det känns bara tråkigt och frustrerande.

Jag orkar inte hålla på såhär längre, jag vill ha tillbaka min motivation till att skapa och vara kreativ igen men det verkar inte gå.

Det här kanske mer var ett lätt på trycket men har ni några förslag så vill jag gärna höra dom.
Citera
2015-12-26, 23:13
Medlem
knasen79s avatar
Bli någon. Sök en ny identitet. Byt kontext. Studera till något.
Citera
2015-12-26, 23:17
Medlem
Studera till något, sök jobb, finn ett syfte. Träna!!
Citera
2015-12-26, 23:17
Medlem
Varför inte börja studera om du nu inte redan har en examen? Börja på folkhögskola eller högskola och ta på dig en utmaning. Försök skaffa nya vänner med samma intressen. Börja gå på utställningar, pjäser mm.. Om du är så kreativ varför inte satsa på att bli programmera eller civilare?
Citera
2015-12-26, 23:57
Medlem
Nrwexs avatar
Blir precis likadan när jag inte har något att ägna mig åt, allt känns skit och jag blir rastlös som fan, samtidigt som jag inte orkar göra något produktivt överhuvudtaget.

Börja studera eller skaffa ett skitjobb, även om det suger är det bättre än att bara ligga hemma.
Citera
2015-12-27, 01:03
Medlem
Silentminds avatar
Jag har planer på att studera men det blir tidigast till hösten tyvärr. Jag har tänkt flera dagar nu att gå till närmsta mataffär och be om vilket jobb som helst men min dygnsrytm gör att jag vaknar så himla sent, det är en skitdålig ursäkt men jag känner mig som en jävla loser.

Är väl bara att ställa klockan antar jag och försöka hitta vilket jobb som helst innan jag blir galen.
Citera
2015-12-27, 01:04
Medlem
endaghenderdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrwex
Blir precis likadan när jag inte har något att ägna mig åt, allt känns skit och jag blir rastlös som fan, samtidigt som jag inte orkar göra något produktivt överhuvudtaget.

Börja studera eller skaffa ett skitjobb, även om det suger är det bättre än att bara ligga hemma.

En fråga..

Om man har problem med plugg och inte känner att man gör det så kallade skitjobbet bra och inte känner att an kommer någonvart?? Något förslag då?
Citera
2015-12-27, 07:01
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Jag har tänkt flera dagar nu att gå till närmsta mataffär och be om vilket jobb som helst men min dygnsrytm gör att jag vaknar så himla sent, det är en skitdålig ursäkt men jag känner mig som en jävla loser.
Numera är det personliga nätverket helt avgörande för att få ett jobb och ju fler som ingår där desto större blir sannolikheten att någon i tidigt skede tipsar om jobb.

Det är bara att vänta ut tillfället och under tiden vidga sitt kontaktnät.
I stället för att bli jobbsökande nr,101 i butiken så måste du bli nr,1 i deras nätverk.
Citera
2015-12-27, 07:46
Medlem
purpurites avatar
Ser att alla nämner plugg som "lösningen", vilket det nog är i det långa förloppet.

Men jag tycker innan du börjar plugga att det du först och främst borde lösa är problemet med nu avsaknaden av rutiner/motivation.

Tar du med dig de här problemen in i studierna, kommer du att få en ohållbar studiegång och bli även då frustrerad/missnöjd.

Innan jag började studera, tog inte tag i vissa problem och sedan dess har det mesta som student inte fungerat väl och varit frustrerande.

Det lönar sig verkligen inte att jäkta och tro att lösningen på precis allt är att bara "börja studera". Man måste vara redo för det. Innan dess måste du få in vissa rutiner, att de för dig är självklara.
Citera
2015-12-27, 08:01
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endaghenderdet
En fråga..

Om man har problem med plugg och inte känner att man gör det så kallade skitjobbet bra och inte känner att an kommer någonvart?? Något förslag då?

Det givna är att lägga plugget på hyllan en tid (ja bli arbetslös), för att kunna definiera var problemet finns och vad är det som gör att man inte kommer någonvart. Fokusera på det helt under en tid, för att finna en lösning.

Nåt jag kommer att göra, på obestämd tid lägga plugget på hyllan. Jag trodde att studierna skulle göra mig mer rutinerad och fokuserad men så blev det inte alls, det var fel ände att börja på.
Citera
2015-12-27, 10:43
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Jag har planer på att studera men det blir tidigast till hösten tyvärr. Jag har tänkt flera dagar nu att gå till närmsta mataffär och be om vilket jobb som helst men min dygnsrytm gör att jag vaknar så himla sent, det är en skitdålig ursäkt men jag känner mig som en jävla loser.

Är väl bara att ställa klockan antar jag och försöka hitta vilket jobb som helst innan jag blir galen.

Skaffa dig rutiner, gå upp i tid, börja träna och ta en promenad dagligen. Var lite kreativ, det handlar om att fylla upp sin vardag med nödvändiga sysslor. Det kan vara jobbigt i början, men det kommer kännas bättre i längden.
Citera
2017-03-12, 16:52
Medlem
Prova ssri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här