2015-12-26, 13:36
Medlem
MicrograMs avatar
Hej.

Jag har gett mig ut p djupt vatten med mina begrnsade datorkunskaper och har nu fastnat vid ett lge dr jag inte kan installera windows p ngon av de formaterade partitionerna med meddelandet:

"Det gr inte att installera Windows p den hr disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. IEFI-baserade system kan windows endast installeras p GPT-diskar"

Enhet 0 Partition 1 18.0 GB OEM (reserverad)
Enhet 0 Partition 2: SYSTEM RESERVED 1379.3 GB System

Hur gr jag en "GPT-disk" nr jag inte ens kan installera, reparera eller terstlla windows?
Kan jag komma t problemet genom BIOS?

Det r en Acer Predator med Windows 7 frinstallerat, ett par r p nacken.

Snlla hjlp mig
Citera
2015-12-26, 13:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Via Windows egna grnssnitt:

Skerhetskopiera eller flytta alla data p MBR-standarddisken (Master Boot Record) som du vill konvertera till en GPT-disk (GUID Partition Table).

Om disken innehller partitioner eller volymer ska du hgerklicka p ngon av volymerna p disken och sedan klicka p Ta bort partition eller Ta bort volym.

Hgerklicka p den MBR-disk som du vill konvertera till en GPT-disk, och klicka sedan p Konvertera till GPT-disk.

Eller via CMD / Kommandotolken:

Skerhetskopiera eller flytta alla data p MBR-standarddisken (Master Boot Record) som du vill konvertera till en GPT-disk (GUID Partition Table).

ppna ett kommandofnster och skriv diskpart. Om disken inte innehller ngra partitioner eller volymer, gr du vidare till steg 6.

Vid DISKPART-prompten skriver du list volume. Anteckna vilket volymnummer som ska tas bort.

Vid DISKPART-prompten skriver du select volume <volumenumber>.

Vid DISKPART-prompten skriver du delete volume.

Vid DISKPART-prompten skriver du list disk. Anteckna disknumret fr den disk som du vill konvertera till en GPT-disk.

Vid DISKPART-prompten skriver du select disk <disknumber>.

Vid DISKPART-prompten skriver du convert gpt.
Citera
2015-12-26, 14:39
Medlem
MicrograMs avatar
Har redan gtt den vgen men den vill inte konvertera av ngon anledning.
Citera
2015-12-26, 14:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrograM
Har redan gtt den vgen men den vill inte konvertera av ngon anledning.

Vilka av dessa alternativ har du utfrt detta p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in