2015-12-26, 13:33
Medlem
Hallå där audinissar!

Har haft ett problem med min Audi nu i ett par månader med att det inte kommer någon värme alls och förra månaden lämnade jag in den på verkstad för att felsöka.
Felsökningen kostade skjortan för att få reda på att det var fel på Tempgivaren som sitter vid motorn till torpedväggen, den var ett rent helvete att byta men den är bytt.
Dom hittade också att det var fel på climatronicen för att den är låst på att endast blåsa på kupé men det stör inte mig.

Jag har bytt tempgivaren utan framgång till värme, fyllde i nytt vatten och glykol men nu verkar det vara luft i systemet istället.
Ena slangen in till värmepaketet blir lagom varm medans ut-slangen inte blir varm, jag har provat spola igenom kanalerna utan framgång och jag har även provat att lufta ut-slangen utan att det kommer något.

Det enda som sker när jag drar ut ut-slangen för att lufta genom det lilla hålet är att det sprutar ut vatten om jag håller ett högt varvtal och sedan släpper samtidigt som vattennivån i expansionskärlet ökar över mynningen, jag vill inte lämna in den ännu en gång för att betala skjortan så därför vänder jag mig till er i hopp om hjälp.
Någon som har någon aning om vad jag ska göra så vore det toppen, tusen tack på förhand!
Citera
2015-12-26, 14:26
Medlem
Vattenpump / termostat?
Citera
2015-12-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Vattenpump / termostat?

Tempen går upp i normala 90 och vattnet flödar som det bör så termostat eller pump kan det nog inte vara.
Citera
2015-12-26, 14:38
Medlem
Fuzzs avatar
Har haft samma problem dock på en lite nyare audi typ 03. Fick värme precis efter man luftat värmepaketet och höll varv. Undrade vad det kunde vara för fel då värmepaketet verkade flöda (spolade igenom)
Bytte till slut värmepaket då fungerade det.
Citera
2015-12-26, 15:29
Medlem
Skrota den. Jag hade en Audi, några år äldre, som började sådär. Höll på att bli galen, fick aldrig till det riktigt.

Självklart går det att fixa men om bilen är 20 år gammal och värd några tusenlappar får man fråga sig om det är värt att byta värmepaket, vattenpumpar och annat jobbigt.
Citera
2015-12-26, 22:31
Medlem
Vad för motor är det?
Citera
2015-12-26, 23:35
Medlem
hippilis avatar
Undrar om det inte värmespjället styrs av en liten elmotor. Har den lagt av så släpper den inte på värmen. Exakt var den sitter vet jag inte men borde kunna se den om man pillar bort handskfacket
Citera
2015-12-27, 10:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Äldre VAG har en bypassventil strax före värmepaketet som ska minska flödet, så inte fossingarna blir varma, om paketet börjar läcka. Dessa ventiler har en förmåga att strypa lite för mycket med åren.
Citera
2015-12-27, 12:50
Medlem
Det är ett helvete att få ur luften ur värmepaketet på dom där. Stå i uppförsbacke eller lyft upp den fram när du luftar så kan det gå lättare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in