2015-12-26, 11:15
Medlem
Segments avatar
Jag tänkte hänga upp en taklampa i köket men behöver för detta ändamål en krok som ska sitta där. Jag har lånat en borrmaskin som inte är en slagborr (utan någon mer modest variant) och jag funderar nu på hur jag ska göra. Huruvida mina tak är i gips eller i betong vet jag inte, men de krokar som redan sitter uppe verkar ha satts dit med pluggar (jag kan i alla fall se att de är inskruvade i pluggar).

Jag har fått för mig att krokar med plugg bara kan sättas upp i betongtak, någonting som väl kräver att jag har en annan krok, och att gipstak kräver någon annan slags utomjordisk konstruktion på krokar, som jag förvisso då skulle klara av att sätta upp själv.

Är det någon som kan bringa klarhet i begreppen här? Om jag klarar av att borra i taket med min nuvarande borr, innebär det då att jag inte skulle kunna sätta upp en krok med plugg (vilket är någonting som jag är hyfsat säker på hur jag kan göra)?
Citera
2015-12-26, 11:19
Medlem
Vid gips så behöver du en expanderskruv och en vanlig borrmaskin. Vid betong i taket krävs en slagborr, annars kan du hålla på i evigheter och inte komma in mer än någon millimeter. Hur tung är din lampa?
Citera
2015-12-26, 11:31
Medlem
Om du knackar på taket hörs det tydligt om det är sten eller gips men gips är vanligare i villor och småhus är det sten behöver du en slagborr och plugg. gips ska inte ha expander det finns mollyskruv eller speciella gipsplugg som troligen är bäst för dig
Men börja med att knacka på taket sen väljer du infästningsmetod
Citera
2015-12-26, 13:42
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vid gips så behöver du en expanderskruv och en vanlig borrmaskin. Vid betong i taket krävs en slagborr, annars kan du hålla på i evigheter och inte komma in mer än någon millimeter. Hur tung är din lampa?

Lampan är inte alls speciellt tung. Är en sockel och en liten lampskärm, så vi pratar inte några kristallkronor här. Men okej, expanderskruv verkade ju inte så komplicerat.
Citera
2015-12-26, 13:43
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
Om du knackar på taket hörs det tydligt om det är sten eller gips men gips är vanligare i villor och småhus är det sten behöver du en slagborr och plugg. gips ska inte ha expander det finns mollyskruv eller speciella gipsplugg som troligen är bäst för dig
Men börja med att knacka på taket sen väljer du infästningsmetod

Detta är en hyfsat nyproducerad lägenhet i modern stil. Men ska knacka då och försöka lyssna. Men du säger alltså att man inte ska ha en expanderskruv, i motsats till PatricHbg?
Citera
2015-12-27, 10:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Detta är en hyfsat nyproducerad lägenhet i modern stil. Men ska knacka då och försöka lyssna. Men du säger alltså att man inte ska ha en expanderskruv, i motsats till PatricHbg?
Jag tror det råder lite språkförbistring här. Det finns expander till både betong och gips, men det är två helt skilda saker. Den sistnämnda kallas oftast för "Molly".

En expander för betong är dessutom totalt overkill för att hänga upp en armatur, det räcker bra med röda plugg.

Du måste som sagt fastställa materialet först innan det går att ta diskussionen vidare. Och... Är det betong blir det jobbigt med bara en slagborr, då ska du ha en borrhammare.
Citera
2015-12-29, 06:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
...eller speciella gipsplugg
syftar du på ux-plugg eller molly?

Ux plugg
http://www.test-air.fi/grafiikat/fischer-ux-2.jpg

Molly
http://dellenportalen.se/wp-content/...mollyplugg.jpg
Citera
2015-12-29, 09:33
Medlem
Bara för säkerhets skull, det är inte väv/plastspännt tak du har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in