Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Vet du ens vad förtal är?
Namnger man någon eller hänger ut någon i ett sammanhang där denne inte har med saken att göra, så är det solklart förtal.
Nu är ju inte allt utrett, så om det definitivt är förtal eller ej kan vi ju inte veta innan fastställda domar. Hittills är allt bara att likställa med skvaller.
"Förtal är ett brott som innebär att sprida uppgifter om någon, som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning."
"Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."
Den ena utpekade är också under 17, vilket inte gör det bättre :/.
Ja, okej...han skriver att han "bara" namngett och lagt ut bilder, på dom som varit/är anhållna. Och eftersom det inte är klart eller bevisat ännu att dom har med brottet att göra, så tycker jag faktiskt att det kan ses som förtal. Eftersom vissa inte kan läsa mellan raderna. ..dom ser bilderna och skapar sin egen verklighet och helt plötsligt så är alla mördare och ska straffas därefter
Hade han skälig grund till att göra detta uttal (med bild) ? Hade han skälig grund ? Såvitt vad jag har förstått så sitter den här Ha**e i Tailand och hör skvaller hemifrån som han sen bildar sig en uppfattning om vad som händer här !?
Och jag är inte orolig för de skyldigas skull (de får nog sitt straff, så det sjunger i björkarna!). Isåfall är jag mer orolig att Ha**e ska få skit fört (ja jag kanske bryr mig). För han agerar under stor sorg och ilska och svårt att alltid tänka klart då.
Säger igen, har en väldigt nära bild om vad som händer, men är ändå inte snabb med att slänga ur mig vad som innan allt är klart och bekräftat. SEN, är jag också med på lynchningen

!