2011-01-04, 08:59
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jo, jag skrev ju just det i det inlägget du citerade.

Väldigt off topic nu men grafiken säger ju inget om hur bra eller inte ett spel är,spelglädje däremot säger ALLT
Citera
2011-01-04, 09:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Väldigt off topic nu men grafiken säger ju inget om hur bra eller inte ett spel är,spelglädje däremot säger ALLT
Det var därför jag skrev att det är upp till var och en att avgöra. Själv spelar jag inte, men jag trampade visst på din ömma 8-bitarstå här.
Citera
2011-01-04, 10:33
Medlem
Oboros avatar
Är det bara jag som tror att i framtiden musik kommer att bli digitalt(vilket det redan är nu) och att man ska använda små chip ungefär som nds spel på små mp3spelare? En gångs chips alltså, för att ladda ner musiken på mp3 spelaren och kasta iväg det och använda usb sladd till små hårdiskar om man har fullt och vill ladda ner musik eller liknande.
Citera
2011-01-04, 17:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboro
Är det bara jag som tror att i framtiden musik kommer att bli digitalt(vilket det redan är nu) och att man ska använda små chip ungefär som nds spel på små mp3spelare? En gångs chips alltså, för att ladda ner musiken på mp3 spelaren och kasta iväg det och använda usb sladd till små hårdiskar om man har fullt och vill ladda ner musik eller liknande.
Det kallas för flashminne och används redan till att ladda ner musik i för att sedan användas i t ex mobiler för att lyssna på musik i.

Välkommen till framtiden!
Citera
2025-11-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyne
Satt igår och blev litet nostalgisk när jag bläddrade i de gamla LP-backarna.

Idag har jag sålt av en hel del av mina gamla vinyl, de som är kvar är de som har ett rent affektionsvärde.

Började byta ut större delen av samlingen till CD 94-95 och idag har jag bytt ut det mesta av det som finns att få tag på och dessutom utökat samlingen en del.

Men när tror ni CD-formatet kommer att gå samma öde till mötes.
Kommer man att få göra om samma sak om 10 år, eller redan om 5 år nu när utvecklingen går allt snabbare och vilka är de alternativa formaten.

Nu får man väl säga att CD har helt dött ut. Några nördar kanske har kvar sina, men tveksamt. Spännande att notera att ingen (åtminstone första iterationen av diskussioner) i tråden kunde gissa att vi skulle strömma musik över internet som primärt media.
Citera
2025-11-09, 02:17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nu får man väl säga att CD har helt dött ut. Några nördar kanske har kvar sina, men tveksamt. Spännande att notera att ingen (åtminstone första iterationen av diskussioner) i tråden kunde gissa att vi skulle strömma musik över internet som primärt media.
Det visar att det aldrig blir som man tänkt sig. Det kommer alltid något nytt och helt oväntat från flanken. I det här fallet låste alla fast sig vid olika alternativ där man fysiskt ägde sin musik i form av filer på en enhet. Istället visade det sig att vi äger ingenting och det går precis lika bra så vi är fortfarande glada. Samma med film, spel osv. Allting finns numera i hubbar online där man har ett konto med ett inlogg men ändå inte äger den fysiska versionen av filmen eller spelet. Stängs kontot av kan man förlora allt även om man betalat för det.

Så, när kommer streamingtjänsterna att dö ut och vad kommer att ta över? Kommer vi att slippa använda enheter för att spela upp vår musik och istället operera in chip och mottagare i hjärnan som är direkt kopplade mot nätet så att vi hör musiken i huvudet istället för att behöva använda en app i en telefon? Spännande tider, onekligen.
Citera
2025-11-10, 11:41
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det visar att det aldrig blir som man tänkt sig. Det kommer alltid något nytt och helt oväntat från flanken. I det här fallet låste alla fast sig vid olika alternativ där man fysiskt ägde sin musik i form av filer på en enhet. Istället visade det sig att vi äger ingenting och det går precis lika bra så vi är fortfarande glada. Samma med film, spel osv. Allting finns numera i hubbar online där man har ett konto med ett inlogg men ändå inte äger den fysiska versionen av filmen eller spelet. Stängs kontot av kan man förlora allt även om man betalat för det.

Så, när kommer streamingtjänsterna att dö ut och vad kommer att ta över? Kommer vi att slippa använda enheter för att spela upp vår musik och istället operera in chip och mottagare i hjärnan som är direkt kopplade mot nätet så att vi hör musiken i huvudet istället för att behöva använda en app i en telefon? Spännande tider, onekligen.

Hubbar? Helt utan bilder givetvis....Trodde folk satt på facebook, i grupper för en sorts musik för man kan bara lyssna på en sorts musik
Citera
2025-11-10, 12:05
Medlem
Stackars TS som bytte ut sin vinylsamling mot CD
Numera är det ju vinyl folk vill ha.

Av det lilla jag orkade stalka ts så verkade han ha rätt fin smak så det var nog en del dyrgripar som han avyttrade från samlingen.

Vet inte vad jag trodde om cd skivans framtid 2005 men hemma hos mig var den då helt död, mp3 för ny musik & vinyl för den äldre.
Citera
2025-11-10, 22:48
Medlem
Citat:
Det visar att det aldrig blir som man tänkt sig.

Nu är jag så gammal så det får jag nog hålla med om. Det om något är säkert.

Citat:

Min spaning är nog att innan du strömmar allt från hjärnan så kommer nog dina konton ännu mer "molnifieras". Du kommer kunna plocka upp vilken enhet som helst (någon annans mobil, skärmar på stan, vilka hörlurar som helst) och direkt (el med väldigt lite problem) få tillgång till dina appar, musik, osv. På så sätt kan du alltid lyssna på din musik, så vida du betalar månadskostnaden såklart.

En fundering på medium är kanske att man kan beamforma ljud, likt man gör med radiovågor, rätt in i öronen istället för att ha på sig hörlurar. Har funderat på det länge och såklart är det extremt komplext, men verkar finnas lite framsteg nu : https://www.psu.edu/news/engineering/story/audible-enclaves-could-enable-private-listening-without-headphones
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in