2005-11-09, 13:53
Medlem
Satt igår och blev litet nostalgisk när jag bläddrade i de gamla LP-backarna.

Idag har jag sålt av en hel del av mina gamla vinyl, de som är kvar är de som har ett rent affektionsvärde.

Började byta ut större delen av samlingen till CD 94-95 och idag har jag bytt ut det mesta av det som finns att få tag på och dessutom utökat samlingen en del.

Men när tror ni CD-formatet kommer att gå samma öde till mötes.
Kommer man att få göra om samma sak om 10 år, eller redan om 5 år nu när utvecklingen går allt snabbare och vilka är de alternativa formaten.
Citera
2005-11-09, 14:15
Medlem
Baskis avatar
Ja det blir mer och mer populärt med USB-minnen, men jag tog ändå att CD-formatet kommer att leva kvar i ett tag till.
Kanske 10-15år till!
Citera
2005-11-09, 14:18
Medlem
jag tror CDskivor kommer hållas sig kvar länge. de alternativ som finns DVD och dom nya som är på gång är visserligen mycket större men nästan ingen konsument skulle höra någonskillnad på kvalliteten som går att få på CD mot vad som skulle gå att få på en DVD. samlingsalbum kan jag tänka mig kommer komma på de nya formaten så man slipper 4cds samlingar. men jag misstänker att skivbranchen kommer att försöka ha kvar CD skivor så länge så möjligt för konsumenter betalar nog mycket mer för samlingar på 4cd skivor istället för på en DVDskiva.
Citera
2005-11-09, 14:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Det är väl mp3 (eller ogg, whatever) som ligger närmast till hands då det är frågan om alternativa format... Men det går ju lätt att konvertera sina CD-skivor till filer på datorn, så förändringen blir ju inte så kostsam iaf...
Citera
2005-11-09, 15:14
Medlem
Veyrons avatar
Ja det kommer nog bli mer och mer som iTunes. Dvs betala online för mp3 låtar.
Citera
2005-11-09, 16:41
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Ja det kommer nog bli mer och mer som iTunes. Dvs betala online för mp3 låtar.
Tror mera på öppna format, som ogg.

Sonys initiativ att lägga in kod i CD-skivor som gör att datorn kan krascha om man spelar den där kommer säkert att få många att akta sig noga från att köpa skivor.

Vem vet vad skit de andra bolagen har lagt in?

Det känns nog tryggare att ladda med musiken i ett öppet format och dessutom slippa att betala för den.
Citera
2005-11-09, 17:16
Medlem
GreenManalishis avatar
DVD-Audio och SACD är high-end formaten som visserligen inte nått genombrott än men ökar stadigt.
Citera
2005-11-09, 17:32
Medlem
hoppas verkligen sacd bryter igenom för sådan skit utgåvor som släpps på cd nu är ju fruktansvärt mastrade och ljude är helt sjukt dåligt. det blir att leta vinyl eller sacd för att få ett skapligt ljud på det som släpps nu. tex. nya depeche skivan fruktansvärt dåligt ljud. men det är ju en helt annan diskution.
Citera
2005-11-09, 17:37
Moderator
impieteers avatar
De komprimerade formaten som slagit igenom har ju ganska tydligt visat att de allra flesta inte tycker att högsta ljudkvalitet är det viktigaste utan att andra saker är viktigare.

En hel generation har ju gått ifrån att köpa CD-skivor till att ladda hem musik i mer eller mindre sämre kvalitet. Att samma människor skulle gå över till att köpa skivor med högre kvalitet än CD-ljud känns ju rätt främmande. Men det kanske man får äta upp att man skrivit om några år?
Citera
2005-11-09, 18:28
Medlem
men det värsta är ju musikerna. borde inte dom vara måna om att det skall låta bra ? eller tycker dom att det är ok att det låter fullstädigt SKIT ? jaja den som lever får se
Citera
2005-11-09, 18:35
Medlem
dallassallads avatar
FLAC (Lossless something, something) kommer ju starkare och starkare nu. Tydligen bra för riktiga ljudkvalitetsonanister. Jag själv märker knappt skillnad alls mellan CD-format och juste MP3-/OGG-format.
Citera
2005-11-09, 18:37
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garmen
men det värsta är ju musikerna. borde inte dom vara måna om att det skall låta bra ? eller tycker dom att det är ok att det låter fullstädigt SKIT ? jaja den som lever får se

Fast med en bra kodning låter det ju inte fullständigt SKIT. Men det är klart, jag har ju inte 2 meter tjocka signalkablar heller, så jag har förmodligen helt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in