2015-12-24, 19:26
Medlem
Valpen trilla ur mitt grepp landa fel i trappan. Jag har lindat bandage runt benet men den gråter av smärta. Vad mer kan man göra då jag får behandla valpen själv?

Har ingen försäkring så operation/veterinär går inte
Citera
2015-12-24, 19:33
Medlem
Sereenas avatar
Åk till vet för i helvete, tassen måste ju röntgas för att kolla att inget är brutet!
Citera
2015-12-24, 20:03
Medlem
Är du dum?? Du kan inte åka till vet med di SJUKA djur för att du inte har försäkring?? Efter hunden blivit frisk, ge bort den!
Citera
2015-12-24, 22:55
Medlem
Äppelkäcks avatar
Fy fan! Ännu en egoistisk djurplågare som har skaffat djur utan att ha råd med det.

Enligt svensk lag är du tvungen att snarast söka vård för ditt djur om det skadas eller insjuknar!
Citera
2015-12-24, 23:38
Medlem
Du måste ta den till vet. Du får väl låna till kostnaden. Eller göra avbetalningsplan. Oavsett så är det hemskt plågsamt för hunden som måste få hjälp snarast. Och även lagen säger att du måste ge den vård om den blir sjuk eller skadas.
Citera
2015-12-25, 10:17
Medlem
Spelar ingen roll..
Dock är väl du väldigt upprörd vilket kan göra hunden upprörd, om foten är av, uppsvälld eller varm, smärtar så är det väl bara åka idag eller ringa och kolla hur länge man kan vänta.

Det finns inget som heter "kan inte åka jag har inte råd" utan köper man hund/katt så ser man till ha pengar/nån låna av om nåt händer, kan man inte det så skaffar man inte djur.
Sen kostar inte en försäkring multum varje månade.. FÖRSÄKRA DJURET.
Citera
2015-12-25, 14:48
Medlem
Hunden mår bättre idag men rör man benet/foten så piper den till så ett brutet ben kan det vara men inte säker. Den lyfter på benet när den går.

Varför jag inte tar den till Veterinär är för att jag inte har någon försäkring på hunden och tänk om benet är brutet då blir jag tvungen att betala för operation. Jag kan ju inte säga att jag får tänka på priset och kommer tillbaka en annan dag tror inte det fungerar så.

Vad säger lagen här, om vet säger att hunden måste opereras kan de då behålla den utan att jag vill? Kan de ta hunden ifrån mig?
Citera
2015-12-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Varför jag inte tar den till Veterinär är för att jag inte har någon försäkring på hunden och tänk om benet är brutet då blir jag tvungen att betala för operation.
Ett brutet ben gipsas bara, det opereras inte om det inte är helt splittrat i fragment. Har du inga sparade pengar, ingen släkt, inga vänner? Det är bara låna ihop pengar så du kan gå till veterinären. Är det brutet finns annars stor risk att det läker ihop snett och så får du en hund som haltar resten av livet.
Citera
2015-12-25, 16:18
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Hunden mår bättre idag men rör man benet/foten så piper den till så ett brutet ben kan det vara men inte säker. Den lyfter på benet när den går.

Varför jag inte tar den till Veterinär är för att jag inte har någon försäkring på hunden och tänk om benet är brutet då blir jag tvungen att betala för operation. Jag kan ju inte säga att jag får tänka på priset och kommer tillbaka en annan dag tror inte det fungerar så.

Vad säger lagen här, om vet säger att hunden måste opereras kan de då behålla den utan att jag vill? Kan de ta hunden ifrån mig?
De kan anmäla dig till Länsstyrelsen som i sin tur tar hunden ifrån dig (vilket kanske är bäst).
Ta ett SMS-lån och åk till djursjukhuset, att du inte fattar, jag skulle tamejfan inte vilja vara hund hos dig.
Citera
2015-12-25, 16:32
Medlem
Citat:

Du kan bli anmäld för djurplågeri och ev tar dom hunden ja.
Du SKA RINGA var sig du har råd eller inte till en veterinär du ska fråga vad du ska ta dig till ERKÄNN din ekonomi ... och hoppas på bra råd detta gäller inte dig utan ett värnlöst djur.

Kolla även upp Bosses hundhjälp på bla facebook kanske dom kan hjälpa dig.

Om du nu inte vill dom tar hunden ifrån dig är det för du älskar den eller för du har habegär? Om du älskar din hund så försöker du iaf göra ditt yttersta.
Citera
2015-12-25, 16:42
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:

Åk till vet så den personen får undersöka vovven och se vad dommen blir. Ingen idé att sitta och tro det värsta dvs va så otroligt ego och en djurplågare pga att du tror det kommer kosta mycket pengar när det kanske inte ens kommer kosta så mycket. Du får hoppas på det bästa och att de bara gipsar benet, men skulle det visa sig vara värre och att det kommer gå på ca 15000 så får du helt enkelt säga att du vill delbetala.
Citera
2015-12-27, 14:55
Medlem
Tog den till Veterinär igår eftermiddag och det visa sig en lättare stukning tack o lov. Vet la om bandaget + lite annat krams och idag så mår den bättre. Fick ett bra pris då det var jul o allt 500:- sjysst pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in