Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-24, 18:32
Medlem
Hej!

Jag upptäckte nyss att grannens katt har ett otäckt sår under örat. Kärringen som äger katten har tydligen åkt bort över dagen utan att ta in katten. Jag har tvättat såret med koksaltlösning. Jag försökte fästa en kompress med tejp men det gick inte och min farsa har ingen bindväv eller bandage hemma och inget är öppet. Däremot har han klorhexidin hemma. Kan jag använda det på större sår eller är det mest för mindre skärsår? Såret är som en femkrona (lite mindre). Det sitter fortfarande lite päls kvar i såret. Jag tror det är ganska djupt, men jag tror inte att huden har delat på sig. Det kommer lite blod från det. Pappa är inte mycket till hjälp då han är för jävla bekväm. Så fick tvätta det ute i mörkret. Men tänkte tvätta det sen igen. Ska jag använda koksaltlösning eller vore det bättre med klorhexidin?
Citera
2015-12-24, 18:38
Medlem
xantranxs avatar
Klorhexidin bör undvikas då det dödar även de "goda" bakterierna på huden som behövs för sårläkningen. Att skölja med koksaltlösning och sedan rengöra med alsol- eller jodopaxlösning är bättre, djupare skador som går ner under huden kanske måste till veterinär.
Citera
2015-12-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xantranx
Klorhexidin bör undvikas då det dödar även de "goda" bakterierna på huden som behövs för sårläkningen.

Jag misstänkte det och det var därför jag inte använde det. Då får det bli en koksaltlösning igen. Har ni något annat förslag som kan hjälpa? Jag kan tyvärr inte ta in kattstackaren eftersom min farsa har hundar och att han är så tjurig. Jag har provat att ringa olika veterinärer i området men allt är stängt. Jag tänkte klippa till en papptallkrik som kan fungera som en tillfällig krage. Eller vore det en dålig idé eftersom katten är ute?
Senast redigerad av stifmeister89 2015-12-24 kl. 18:55.
Citera
2015-12-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xantranx
Klorhexidin bör undvikas då det dödar även de "goda" bakterierna på huden som behövs för sårläkningen. Att skölja med koksaltlösning och sedan rengöra med alsol- eller jodopaxlösning är bättre, djupare skador som går ner under huden kanske måste till veterinär.

Jag tror tyvärr att den måste till veterinär. Jag har försökt hitta nummer till grannen, hitta veterinärer och allt möjligt. Blir ledsen för känns som om jag inte kan göra mycket mer än att tvätta det för tillfället :-(
Senast redigerad av stifmeister89 2015-12-24 kl. 19:40.
Citera
2015-12-24, 19:35
Medlem
Mandibles avatar
bra att du engagerar dig i katten. Såret borde läka av sig själv. Grannen får väl sedan göra rent såret får vi hoppas.
Citera
2015-12-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandible
bra att du engagerar dig i katten. Såret borde läka av sig själv. Grannen får väl sedan göra rent såret får vi hoppas.

Jag hoppas det. Jag ska hänga en lapp på dörren tänkte jag där jag förklarar läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in