2015-12-23, 18:57
Medlem
Eftersom filosofi är lite av att finna det rätta (sanning),
Så funderar en hur ofta tankar egentligen ska ses vara vettiga. (era som egna)

Vi läser och tänker, tusentals spaltmeter, och det rätta är vad?
Citera
2015-12-23, 19:02
Medlem
Våga skicka detta inlägg i papperskorgen
Där jag oftast varar...
Citera
2015-12-23, 19:13
Medlem
Lajtels avatar
Jag anser att alla mina tankar är vettiga, och är sanningen för mig, annars hade jag inte ödslat tid och energi på dom.
Citera
2015-12-23, 19:18
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Intressant artikel kring ämnet. Läste den för många år sedan. Man verkar dock behöva regga sig för att läsa den.
http://illvet.se/manniskan/galen-eller-genial

De diskuterar latent hämning, och beskriver just detta som "felaktiga tankar" men att hjärnan har ett "försvar" mot det som innebär att man snabbt kommer i underfund med att de inte är vettiga. Om den latenta hämningen blir för hög (eller låg eller vad det nu var) så kan de "ta över".

Så det verkar vara vanligt att man tänker fel, men också vanligt att det snabbt korrigeras. Detta uttrycker sig i formen av det vi kallar kreativitet.

Enligt teorin så är genierna ironiskt nog bland de som oftast tänker fel.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-23 kl. 19:20.
Citera
2015-12-23, 19:37
Medlem
BewilderedHulders avatar
Med tanke på rubriken så undrar jag vad en korrekt tanke är.

Är det den tanken som gynnar mig själv, den som gynnar andra eller tankar som inte har något egentligt syfte utan bara glider iväg som av sig själva? Tanken är jag. Jag har ibland "rätt" och ibland "fel". Av och till tycker jag att jag verkligen HAR rätt och borde få monopol på världsbilden, så kommer jag på mig själv att livet som diktator skulle väl inte vara så lätt heller i jämförelse med att vara i opposition.
Citera
2015-12-23, 21:17
Medlem
En annan skiter i hur ofta en är utesluten.
Filosofi på flash e a nada.
Citera
2015-12-23, 21:23
Medlem
Mario Pancieras avatar
Den sanna aspekten av tankeverksamheten återfinns i mellanrummen. Ord och tankar är abstrakta verktyg som används för att referera till din språklösa erfarenhet av att vara vid liv, erfarenheten i sig sker i tystnad.

Alla tankar är metaforiska fingrar som pekar mot en metaforisk måne: Av tusen fingrar som pekar mot månen, hur många fingrar är en måne? Du kan vifta med fingrarna bäst du vill, men synintrycket av månen sker oberoendende av fingret som pekar; för att se månen behöver du inte peka, bara titta. Men jag kan inte titta åt dig, och du kan inte titta åt mig, det enda vi kan göra för varandra är att just peka. Det är upp till var och en att följa fingret, eller att stirra sig blind på nageln.
Senast redigerad av Mario Panciera 2015-12-23 kl. 21:27.
Citera
2015-12-23, 23:23
Medlem
dina tanker finns i ditt huvud då din hjärna har mottagit dessa tankar, vilket du har valt.

lär dig att tysta ner din hjärna och dina 1000 tankar försvinner och 1 eller 10 st finns kvar.

du ska ha kontroll över din hjärna, din hjärna ska inte ha kontroll över dig.

Svaret är din själ ska styra dig, ah eller du ska styra dig själv, då din hjärna är en del av kroppen, vilket är en maskin din själ har hyrt för kunna leva i detta 3d liv.

PUSSS MTHFKR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in