2005-11-09, 07:23
Medlem
Un Perros avatar
Hej hej.

Jag planerar att ta mig till vårt västra grannland för att prova lyckan. Det finns en del andra trådar om just det, men hittade inte de svar som jag sökte efter. Skulle jag ha missat någon tråd så länka och lås.

Hur fungerar byråkratin när man arbetar i ett annat land, i detta fall Norge men jag antar att samma sak gäller för samtliga EU-länder. Förvisso är inte Norge medlemmar där men som svensk har man väl i princip samma rättigheter där? Skatter, deklaration (främst vilka avdrag som kan göras ), utbetalning av lön o.s.v. Vad ska man fixa innan, helt enkelt.

Hur fungerar försäkring, vid exv. olycksfall eller sjukdom?

De frågor som jag kommer på nu.

Tacksam för svar!
Citera
2005-11-09, 09:32
Medlem
Baalzamons avatar
Först och främst får du ringa till norska skatteverket och be om ett norskt personnummer. När du har fått det, så kan du skaffa ett norskt bankkonto. Sedan är det bara att börja söka jobb. När du hittar jobb, så ringer du skatteverket i det fylket, och ber om ett skattekort. Sedan är det bara att jobba och tjäna pengar!

Deklarationen är enkel och snarlik den svenska. Ett undantag finns dock för utlänningar som deklarerar i Norge. I stället för att hålla på och krångla med massa olika avdrag, så finns det ett standardavdrag som man kan göra i stället. Dett skall täcka de andra avdragen. Tror att det är på 15%, men jag är inte helt hundra. Så har jag åtminstone för mig att det funkar, men pappersarbete är ju inte min paradgren, så det är möjligt att jag kommer ihåg lite fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in