2015-12-23, 12:31
Medlem
skippers avatar
(Jag försökte få med menyn i rubriken men det fick inte plats)

Vad behöver jag ändra, byta på detta menyförslag?

Servering #1:
Rödbetor med parmesanost

Servering #2:
Melonkulor i mousserande vin

Servering #3:
Torskrygg med confitterad potatis och vitvinssås

Servering #4:
Citronsorbet med vodka

Servering #5:
Någon lite tyngre chokladhistoria

Jag skulle egentligen vilja ha med något med räkor också, men ingen toast skagen tror jag, för den brukar bli lite mastig. Melonkulorna i champagne är för att rensa gommen inför den lite mjällare fisksmaken. Citronsorbeten har samma syfte inför chokladdesserten.

Det är första gången jag verkligen försöker tänka igenom hela menyn, annars kör jag på saker som är gott och tänker inte på harmonin.
Citera
2015-12-23, 12:34
Medlem
BeatConducters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
(Jag försökte få med menyn i rubriken men det fick inte plats)

Vad behöver jag ändra, byta på detta menyförslag?

Servering #1:
Rödbetor med parmesanost

Servering #2:
Melonkulor i mousserande vin

Servering #3:
Torskrygg med confitterad potatis och vitvinssås

Servering #4:
Citronsorbet med vodka

Servering #5:
Någon lite tyngre chokladhistoria

Jag skulle egentligen vilja ha med något med räkor också, men ingen toast skagen tror jag, för den brukar bli lite mastig. Melonkulorna i champagne är för att rensa gommen inför den lite mjällare fisksmaken. Citronsorbeten har samma syfte inför chokladdesserten.

Det är första gången jag verkligen försöker tänka igenom hela menyn, annars kör jag på saker som är gott och tänker inte på harmonin.

Servering #1:
Rödbetor med parmesanost till denna skulle jag även ha med pinjenötter samt ruccola
Citera
2015-12-23, 12:36
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatConducter
Servering #1:
Rödbetor med parmesanost till denna skulle jag även ha med pinjenötter samt ruccola

Exakt så, rostade nötter.
Citera
2015-12-23, 12:49
Medlem
Bara en tanke, men kanske byta ut torsken mot marulk?
Citera
2015-12-23, 12:53
Medlem
psflaxs avatar
Är inte confitterad potatis lite för tungt till fisken?
Citera
2015-12-23, 14:05
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darzborste
Bara en tanke, men kanske byta ut torsken mot marulk?

Det kunde jag gjort, det är mest att jag har några kilo riktigt fin nordatlantstorskrygg liggandes i frysen.

Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Är inte confitterad potatis lite för tungt till fisken?
Jag har testat confitering med lite olika temperaturer och tiden. Jag har lyckats få fram en fantastiskt fin välsmakande potatis när jag körde 120° i några timmar. Oljan var fullspäckad med timjan, rosmarin och vitlök. Men du kan ha rätt, kanske bara skall koka lite fin potatis istället och låta champagnesåsen och fisken vara huvudsmak.

Gillar ni flödet i menyn i övrigt? Är det lite kraftig smakexplosion i början, så den blir lite framtung? Shit, nu funderar jag på pilgrimsmusslor som entrerätt istället. Usch, om bara nyår kan vara över så man kan börja fundera på påskmaten.
Citera
2015-12-23, 14:43
Medlem
kickassutters avatar
En liten råraka kanske?
stor som en snusdosa ungefär.
Tänkte på räkan du ville ha med.
Visst blir det väll lite toast skagen känsla, men en god räkröra på en riktigt krispig råraka är ju för jäfla fint.

i övrigt tycker jag det låter som en trevlig meny.
Citera
2015-12-23, 15:03
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickassutter
En liten råraka kanske?
stor som en snusdosa ungefär.
Tänkte på räkan du ville ha med.
Visst blir det väll lite toast skagen känsla, men en god räkröra på en riktigt krispig råraka är ju för jäfla fint.

Du är min tvillingsjäl... Jag hade något liknande den här http://www.minugnarmintv.se/2012/03/...ch-gurksallad/
som förrätt i många versioner. Sen har jag experimenterat med en fiskkaka med räkhack också.

Citat:
Ursprungligen postat av kickassutter
i övrigt tycker jag det låter som en trevlig meny.
Tack.
Citera
2015-12-23, 16:00
Medlem
kickassutters avatar
Citat:
Du är min tvillingsjäl... Jag hade något liknande den här http://www.minugnarmintv.se/2012/03/...ch-gurksallad/
som förrätt i många versioner. Sen har jag experimenterat med en fiskkaka med räkhack också.

Tack.

Såg riktigt fräsch ut med gurka!

En sushi variant är jäkligt trevligt på råraka också, nedmonterad, avokado, lax eller räka, wasabi, soya. du hajar

god jul och gott nytt år
Citera
2015-12-23, 17:00
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Melonkulorna i champagne är för att rensa gommen inför den lite mjällare fisksmaken. Citronsorbeten har samma syfte inför chokladdesserten.

Jag förstår tanken, och är helt med på citronsorbeten, men riskerar det inte att bli för mycket sött i början av måltiden? Rödbetor är ju ganska söta tänker jag.. och melon är sött. Fördelen med citronsorbet är ju att den med sin syrliga smak inte "mättar på", utan bryter av. Jag skulle nog helt stryka melon-grejen och istället försöka få in räkorna där (kanske i form av en minisallad förberedd i vackra glas).. kanske ha kvar melongrejen till en stund efter maten, som något litet extra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in